De producenten van champagne hebben het voorbije jaar een verkoop van 4,9 miljard euro gerealiseerd. Vorig jaar zagen de producenten van champagne makers dat zendingen bijna 4,9 miljard euro bereikten. Dat was 0,3 procent meer dan het jaar voordien. Daarmee kon de sector een nieuw omzetrecord melden. Dat zegt een rapport van de sectororganisatie Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC). In volumes moesten de producenten echter een daling met 1,8 procent tot 301,9 miljoen flessen melden. Zowel in Frankrijk als in Groot-Brittannië daalde het verbruik.
De producenten zien daarbij een duidelijk verband met zowel de brexit in Groot-Brittannië als de acties van de Gilets Jaunes in Frankrijk. Groot-Brittannië is voor champagne de grootste exportmarkt. Samen vertegenwoordigen Frankrijk en Groot-Brittannië 60 procent van de totale champagne-omzet.
Onzekerheid
“Door de aanhoudende acties van de Gilets Jaunes heeft Parijs de voorbije maanden beduidend minder toeristen ontvangen,” benadrukt Jean-Marie Barillère, voorzitter van het Comité Champagne. “Bovendien is door de wekelijkse onrust ook het Franse consumentenvertrouwen afgenomen. De Franse verkoop daalde met 4 procent.”
“De daling in Groot-Brittannië moet anderzijds worden toegeschreven aan de dreigende brexit. Die heeft op de lokale markten immers onzekerheid en onrust gecreëerd. Verontrustend is echter ook dat de terugval op de Franse en Britse markt niet gecompenseerd is geraakt door een hoger consumptie buiten de Europese Unie.”
In totaal boekten de champagne-producenten het voorbije jaar een export van 2,9 miljard euro. Dat betekende een stijging met 1,8 procent tegenover het jaar voordien. In volumes was er een toename met 0,6 procent tot 154,8 miljoen flessen. Terwijl Groot-Brittannië voor champagne nog steeds de grootste exportmarkt blijft, is de kloof met de Verenigde Staten op de tweede plaats de voorbije jaren kleiner geworden.
Groot-Brittannië importeerde vorig jaar 26,8 miljoen flessen. Dat betekend een daling met 4 procent tegenover het jaar voordien. De Verenigde Staten lieten daarentegen een stijging met 2,7 procent tot 23,7 miljoen flessen noteren. Drie jaar geleden bedroeg de uitvoer naar Groot-Brittannië nog 31,2 miljoen flessen, tegenover 21,8 miljoen eenheden naar de Verenigde Staten.
Zuid-Afrika
De export naar Japan, de derde grootste afzetmarkt van de Franse champagne, noteerde een stijging met 5,5 procent tot 13,6 miljoen flessen. Ook China, Hongkong en Rusland tekenden een sterke toename. De verschepingen naar China stegen met 10 procent tot bijna 2,2 miljoen flessen.
Hongkong toonde een toename met 12 procent tot 2 miljoen flessen. De Russische export liep met 13 procent op tot 1,9 miljoen flessen. De uitvoer naar Zuid-Afrika steeg met 38 procent. Daar werden voor de eerste keer meer dan één miljoen flessen verkocht.
De export naar Canada en Mexico kende eveneens een toename. Australië toonde, onder invloed van minder gunstige wisselkoersen, een daling zien met 1,8 procent tot 8,4 miljoen flessen.
De export naar België bedroeg 9,09 miljoen flessen. Tegenover het jaar voordien werd op de Belgische markt een groei met 0,2 procent opgetekend. In waarde kon echter een stijging met 1,9 procent tot 144,93 miljoen euro worden gemeld.