Champagne haalt zijn gram in Spanje; kleine troost voor Russische debacle

De beschermde oorsprongsbenaming voor levensmiddelen en dranken strekt zich ook uit tot diensten. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld in een klacht van het Franse Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (Civc) tegen een kleine Spaanse restaurantketen.

De uitspraak betekent een tactische overwinning in de juridische strijd van de Franse champagnelobby tegen de Spaanse groep. Dat betekent voor de Franse drank toch een kleine troost na een zwaar debacle in Rusland.

Tapasbars

Het Franse Civc diende bij de rechtbank van Barcelona een klacht in tegen Champanillo, een Spaanse keten van tapasbars met vijf restaurants in de regio Catalonië.

Daarbij werd aangevoerd dat de naam van de keten en het gebruik van twee champagne-coupes in het logo van de restaurantgroep in strijd zijn met de Europese geografische bescherming die bijna vijftig jaar geleden aan de Franse drank werd toegekend.

De Spaanse rechters besloten echter om in het dossier het advies in te winnen van het Europese Hof van Justitie (HvJ). Daarbij werd gevraagd op welke manier de Europese regeling in de praktijk concreet moeten worden toegepast.

De Europese rechters hebben nu opgemerkt dat bij de beoordeling van mogelijke inbreuken op geografische aanduidingen niet alleen met producten zoals voeding of drank rekening moet worden gehouden, maar ook met diensten zoals restaurants.

Evocatie

“Volgens de Europese verordening worden geregistreerde namen niet alleen beschermd tegen misbruik of nabootsing, maar ook tegen de evocatie van de plaats waar producten worden gemaakt”, luidt het. “Een evocatie kan worden gedetecteerd wanneer de presentatie van een product of dienst in de geest van de consument rechtstreeks de naam van een beschermd goed zou kunnen oproepen.”

“Dit vereist ook niet dat beide producten of diensten identiek of vergelijkbaar zijn. Deze regel is zelfs van toepassing op de naam Champanillo, een restaurantketen die vreemd genoeg zelfs geen champagne schenkt.”

De uitspraak van het Europese hof betekent een steun in de rug van de Franse champagne-producenten, die recent in Rusland een zware opdoffer dienden te incasseren.

De Russische president Vladimir Poetin heeft immers beslist dat voortaan alleen Russische schuimwijn als shampanskoye op de markt mag worden gebracht. De geïmporteerde concurrentie – met inbegrip van champagne – moet op de etiketten als mousserende wijn worden omschreven.

Vladimir Poetin wil met de actie de nationale productie stimuleren, maar heeft zich de verontwaardiging van de Russische champagne-producenten op de nek gehaald. Het Civc heeft alle Franse champagneproducenten opgeroepen om de export naar Rusland onmiddellijk stop te zetten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.