CEO Volkswagen: “Overschakeling naar elektrische wagens kan ons 30.000 jobs kosten”

Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, vreest dat er 30.000 jobs bij het bedrijf verloren kunnen gaan als de transitie naar elektrische wagens te traag verloopt. Dat zou hij volgens twee bronnen van het persagentschap Reuters gezegd hebben tijdens een bestuursvergadering.

Tijdens de vergadering zou Diess gezegd hebben dat Volkswagen in Duitsland de hete adem van bepaalde concurrenten in de nek voelt. Zo zal bijvoorbeeld Tesla binnenkort neerstrijken bij onze oosterburen. “Die toenemende concurrentie dwingt ons om sneller over te schakelen naar groene wagens”, aldus de CEO.

Tesla wil met 12.000 werknemers zo’n 500.000 wagens per jaar produceren in Duitsland. Ter vergelijking: Volkswagen produceert op dit moment 700.000 wagens met 25.000 werknemers in de fabriek in Wolfsburg. In een reactie aan Reuters bevestigde een woordvoerder van Volkswagen het standpunt van Diess over de noodzaak om sneller over te schakelen naar elektrische wagens.

Meer concurrentie

“Het lijdt geen twijfel dat wij de concurrentiekracht van onze fabriek in Wolfsburg moeten aanpakken met het oog op nieuwkomers op de markt”, aldus de woordvoerder. Volkswagen krijgt daarbij niet uitsluitend concurrentie van Tesla. Ook tal van andere autoproducenten zijn volop bezig met de vergroening van hun wagenpark.

Daarenboven hebben enkele Chinese producenten van elektrische wagens, waaronder Nio en Xpeng, hun zinnen gezet op Europa. Momenteel zijn die twee autofabrikanten actief in Noorwagen, maar ze willen ook andere Europese landen aandoen. Nio heeft bijvoorbeeld al zijn plannen uit de doeken gedaan om in 2022 de ET7 sedan in Duitsland te lanceren.

30.000 jobs

Diess vreest volgens de bronnen van Reuters het verlies van 30.000 jobs als Volkswagen niet snel genoeg overschakelt naar groene wagens. Die verklaring werd eerst gemeld door het Duitse dagblad Handelsblatt.

Een woordvoerder van de werknemersraad van Volkswagen zei dat, hoewel ze geen commentaar wilden geven op de vraag of Diess de bovenstaande opmerking heeft gemaakt, “een vermindering van 30.000 banen absurd en ongegrond is”. Een andere vakbondswoordvoerder uit de Duitse deelstaat Nedersaksen, die de op een na grootste aandeelhouder van Volkswagen is, zei dat dergelijke bezuinigingen “uitgesloten” waren.

Elektrische wagens hebben veel minder onderdelen dan een auto met verbrandingsmotor en vereisen dus minder arbeidskrachten om te produceren. Volgens één schatting kunnen in de Duitse auto-industrie tegen 2025 tot 100.000 banen verloren gaan als gevolg van de elektrificatie.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.