CEO van Roche roept op om prijs van medicatie in Zwitserland te verhogen


Key takeaways

  • Thomas Schinecker, CEO van Roche, roept op tot een verhoging van de geneesmiddelenprijzen in Zwitserland om innovatie aan te moedigen en een snelle toegang tot nieuwe behandelingen te garanderen.
  • Hij waarschuwt dat lagere prijzen kunnen leiden tot minder investeringen in onderzoek.
  • De geneesmiddelenprijzen in Zwitserland op één lijn brengen met internationale normen, zoals het referentiesysteem in de VS, is essentieel voor zowel economische welvaart als voor voortdurende vooruitgang in de geneeskunde.

De CEO van de farmaceutische gigant Roche, Thomas Schinecker, heeft opgeroepen tot een verhoging van de prijzen van nieuwe medicijnen in Zwitserland. Hij waarschuwde dat de introductie van innovatieve behandelingen verder zou kunnen vertragen als dit niet gebeurt. In een interview dat de SonntagsZeitung zondag publiceerde, hamerde Schinecker op de mogelijke gevolgen van deze beslissing voor het land en zei hij dat Zwitserland het meeste te winnen én het meeste te verliezen had. Hij wees erop dat de belastinginkomsten van de farmaceutische industrie hoger zijn dan het bedrag dat Zwitserland investeert in nieuwe medicijnen.

Minder stimulansen voor innovatie

Schinecker voerde aan dat als Zwitserland geen referentieprijssysteem zoals dat in de VS zou invoeren, Roche minder stimulans zou hebben om in baanbrekend onderzoek te investeren. Lagere inkomsten zouden betekenen dat er minder belasting zou worden betaald en dat er minder mogelijkheden zouden zijn om banen te creëren. In wezen suggereerde hij dat het afstemmen van de Zwitserse geneesmiddelenprijzen op de internationale normen van cruciaal belang is, zowel voor de toegang van patiënten tot nieuwe therapieën als voor het blijvende economische succes van de farmaceutische sector in Zwitserland. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.