CEO iBanFirst omarmt doorbraak AI: “Elke job die overbodig wordt, verschuiven we naar ons AI-team”

CEO iBanFirst omarmt doorbraak AI: “Elke job die overbodig wordt, verschuiven we naar ons AI-team”
Pierre-Antoine Dusoulier – foto iBanFirst

Het Frans-Belgische fintechbedrijf iBanFirst, dat duizenden kmo’s in tien landen helpt met hun betalingen in vreemde munten, voert zijn inspanningen op om de productiviteit te verhogen met AI. “Waar programmeurs vroeger uren voor nodig hadden, lost AI op in enkele minuten”, zegt stichter-CEO Pierre-Antoine Dusoulier in een interview met Business AM.

“Kijk, de uitnodiging voor ons personeelsevenement”, zo toont Dusoulier op zijn vouwbare telefoon. “Op enkele minuten tijd met AI ontworpen. Geweldig, toch?” De kunstmatige intelligentie bedacht voor de marketeers van iBanFirst ook een rechtenvrij technodeuntje geïnspireerd op een bekende dj.

Maar CEO Dusoulier wil verder gaan dan die Spielerei en zet programma’s als ChatGPT in om de IT-onderbouw van het valutaplatform zelf te verbeteren. “Want – laat ons eerlijk zijn – geen enkele financieel directeur staat bij het begin van de werkdag te popelen om zich met valutabetalingen en -indekkingen bezig te houden. Hoe simpeler we dat klusje voor hen kunnen maken, hoe beter.”

IbanFirst, dat soms als het zakelijke broertje van PayPal of Wise omschreven wordt, behoort volgens de Financial Times tot de 400 snelst groeiende bedrijven van Europa. Het positioneert zich als challenger voor de traditionele banken. “AI ligt perfect in het verlengde ligt van onze basisfilosofie: valutatransacties eenvoudiger maken. En dat gaan we door onze wendbaarheid sneller kunnen doen dan de banken.”

Dode code schrappen

“Waar AI geweldig goed in is, is het opsporen van dode computercode, de nutteloze en soms hinderende lijntjes in het programma die je opgekuist moet zien te krijgen”, geeft Dusoulier als voorbeeld. “Vroeger moest een programmeur er urenlang naar zoeken, en dan was het nog maar de vraag of hij dat mikado-stokje zonder schade kon weghalen. AI doet hetzelfde werk in veel minder tijd en je bent er zeker van dat alles blijft draaien.”

Van risico-analyses over een onduidelijke boekhouding uitpluizen tot voorspellingen over het betaalgedrag van een bedrijf, AI is in tal van domeinen inzetbaar. “Maar we doen wel altijd nog een menselijke double-check, en dat zal altijd wel zo blijven”, zegt de CEO.

“Je kan AI als een puur kostenbesparende technologie zien, maar wij bekijken het anders: het doel is vooral om met AI onze dienstverlening te verbeteren. En als een AI-tool een interne job overbodig maakt, gaan we die job niet schrappen, maar bijschuiven bij onze AI-desk, die momenteel vijftien mensen telt.”

“Het is niet nodig om zelf codeur te zijn om in dat team te zitten. Integendeel zelfs: alleen een expert in zijn domein kan een AI-tool helpen bouwen die processen rond pakweg regelgeving of risicoanalyse vereenvoudigt of versnelt. Een pure programmeur gaat niet weten wat de cruciale issues zijn, of de juiste prompt (vraagstelling aan de slimme chatbot, red.) kunnen formuleren.”

Bedrijfsgeheimen

Zijn er dan geen schaduwkanten? “Voor mij is het grootste aandachtspunt rond AI het beheer van de data. We moeten er als bedrijf hard over waken dat onze eigen gegevens exclusief bij ons blijven, want wij zijn immers de eigenaar van die data”, antwoordt Dusoulier. “En daarnaast heb je het fenomeen van de AI-hallucinaties, waarbij de chatbot complete onzin produceert.”

Hoe zou de toekomst eruit kunnen zien? Dusoulier: “Vandaag is IbanFirst nog een platform, waarbij de kmo de transactiegegevens moet uploaden. Misschien gaan we dankzij AI wel naar een wereld zonder platform. De factuur in de e-mail van het bedrijf zou dan voldoende zijn om alles automatisch in gang te zetten: de valutatransactie en de informatiestroom richting de boekhouding. Alles wordt eenvoudiger.”

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.