CEO Google: “YouTube te groot om foute inhoud te filteren”

De videosite YouTube, een dochterbedrijf van het internetconcern Google, zal waarschijnlijk nooit 100 procent van de schadelijke content op zijn platform kunnen filteren. Dat heeft Sundar Pichai, chief executive van Google, in een interview met CNN Business gezegd. Pichai gaf daarbij toe dat de bepaling van de grens tussen vrije meningsuiting en haatzaaiende content een van de moeilijkste uitdagingen is die hij voorgelegd heeft gekregen sinds hij tot topman van Google werd aangesteld.

De laatste jaren is YouTube herhaaldelijk onder vuur gekomen omdat op zijn website content met pesterijen, haatzaaierij en complottheorieën bleef verschijnen.

Vooruitgang

Ondanks pogingen van YouTube om onaanvaardbare content te verwijderen, bleven boodschappen van onder meer supremacisten en ontkenners van de moorden in Sandy Hook op zijn platform verschijnen. “De omvangrijke schaalgrootte van het videoplatform maakt het echter waarschijnlijk onmogelijk om de publicatie van ontoelaatbare content compleet uit te sluiten,” benadrukt Pichai.

“Er zullen wellicht nooit genoeg mensen zijn om alle content te analyseren en te filteren en onaanvaardbare inhoud te verwijderen. Toch zijn we erin gelukt belangrijke vooruitgang te maken. Onder meer de combinatie van mensen en machine heeft daarbij een meerwaarde opgeleverd.”

“We halen inmiddels een succesniveau van 99 procent,” betoogt Pichai. “Toch zal men nog steeds voorbeelden van onaanvaardbare content op YouTube aantreffen. We doen echter grote inspanningen om dat aandeel zover mogelijk onder de grens van dat resterende 1 procent te herleiden.”

“Het is echter onwaarschijnlijk dat we ooit een score van 100 procent zouden kunnen bereiken. Alle grootschalige systemen ervaren problemen om ongewenste activiteiten uit te sluiten. Een goed voorbeeld daarvan zijn de uitgevers van kredietkaarten. Ondanks alle beveiligingsmaatregelen zullen ook zij fraude wellicht nooit helemaal kunnen uitsluiten.”

Prioriteiten

Pichai erkent dat Google te passief is geweest. Sommige onaanvaardbare video’s zijn immers al vele jaren op YouTube actief. “We geven toe dat we de problemen eerder hadden moeten aanpakken,” betoogt hij. “We beseffen dat we een aantal gebreken hebben vertoond. Sindsdien hebben we echter onze prioriteiten veranderd. Tegelijkertijd weten we dat er nog veel werk voor de boeg ligt.”

Recent nog kondigde YouTube maatregelen aan om onder meer boodschappen van supremacisten en negationisten te zullen verwijderen. Het platform zegt daarbij elke uitlating of rechtvaardiging van segregatie of uitsluiting te verbieden.

Tussen januari en maart haalde YouTube meer dan acht miljoen video’s die de regels schonden. Het merendeel van de ontoelaatbare content was machinaal als ongewenste content aangewezen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.