Door de coronacrisis verliest de supermarktuitbater Ahold Delhaize 600 miljoen euro. Dat zei CEO Frans Muller zondag in het Nederlandse praatprogramma Buitenhof.
Corona was voor een groot deel een cadeau voor supermarkten. Mensen waren lang aangewezen op thuis koken en daarvoor moesten ze dus vaker naar de winkel. Bij Ahold Delhaize verdubbelde de winst het afgelopen kwartaal naar 700 miljoen euro op een omzet van 19 miljard euro, maar het had nog beter gekund, zegt Muller.
De problemen situeren zich vooral in Griekenland. De Delhaize-winkels in het mediterraanse land presteerden niet naar behoren omdat het toerisme er helemaal is stilgevallen. ‘Maar sowieso hebben alle grote steden veel minder zakenverkeer en toerisme. En er zijn veel extra kosten verbonden aan de coronamaatregelen. In het eerste half jaar hebben we 300 miljoen uitgegeven, over het hele jaar zal dat 600 miljoen zijn’, zei Muller.
Coronabonus
Maar hij geeft toe dat corona het bedrijf wel goed gedaan heeft. Alle medewerkers van de Nederlandse Albert Heijn-winkels kregen dan ook een extra bonus in december bovenop de bestaande regeling waarbij werknemers delen in de winst.
In totaal heeft Ahold Delhaize 380.000 werknemers in Europa en de VS. Het Nederlandse bedrijf heeft Albert Heijn, Bol.com en Delhaize onder zijn hoede.