CEO Adecco: ‘Vaardigheden die je vandaag een job garanderen zijn binnen minder dan 10 jaar nutteloos’

’Technologie verandert zo snel dat je elke drie jaar 40 procent van je vaardigheden verliest. Op minder dan 10 jaar zijn je huidige vaardigheden nutteloos.’

Dat zegt Alain Dehaze, de CEO van ’s werelds grootste uitzendnetwerk Adecco, in een interview met de Wall Street Journal. Dehaze (57) is een handelsingenieur, die via verschillende functies in de uitzendsector in 2009 bij Adecco terechtkwam. In 2015 volgde hij er als CEO een andere Belg op, Patrick De Maeseneire. 

Volgens Dehaze krijgt Adecco via General Assembly, het filiaal dat specialiseert in job-skillstraining, steeds meer vraag naar wat ‘digital marketing’-vaardigheden worden genoemd. Het gaat dan over kennis van SEO (Search Engine Optimization), Google Analytics, alles rond sociale media, datawetenschappen, enz.

‘Aan de ene kant zijn digitale vaardigheden extreem belangrijk, maar ook de zogenaamde soft skills blijven cruciaal: empathie, emotionele intelligentie, creativiteit, kunnen samenwerken.’ 

Elk 3 jaar verliezen we 40 procent van onze vaardigheden

Levenslang leren zal volgens de Belg ook absoluut nodig zijn om in de arbeidsmarkt te overleven. ‘Technologie verandert zo snel dat je elke drie jaar 40 procent van je vaardigheden verliest. Op minder dan 10 jaar zijn je huidige vaardigheden dus zo goed als nutteloos.’

Overheid speelt belangrijke rol in upskilling en reskilling

Om die vaardigheden op peil te houden ziet Dehaze een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. Hij verwijst naar een concept dat in Singapore en Frankrijk bestaat en ook in Brazilië, waar een variant werd ontwikkeld. 

Elke werknemer krijgt er een persoonlijk trainingsaccount. De overheid en de werkgever deponeren geld in dat account. Ook de werknemer zelf kan bijdragen. Wanneer hij zijn vaardigheden dan verder wil ontwikkelen (upskilling) of nieuwe vaardigheden (reskilling) wil aanleren, kan hij dat budget dan gebruiken. Dehaze hoopt dat de coronacrisis ook andere overheden zal aansporen om dit soort concepten te introduceren. Op die manier kan de werknemer zich beschermen tegen grote veranderingen in de werksfeer.