De Deense bierbrouwer Carlsberg voert testen uit met recycleerbare papieren bierflesjes om zijn impact op het milieu te verminderen. Ook Absolut, Coca-Cola en L’Oréal stappen binnenkort in het duurzame verpakkingsproject.
Een Carlsberg uit een papieren flesje is weliswaar nog niet voor meteen. De Deense brouwer begon in 2015 met het project en heeft nu 2 prototypes. Die zijn beide gemaakt van duurzame houtvezels, maar hebben een verschillende binnenkant. De ene met een dunne film van gerecycleerd polymeer (PET), de andere met een film van bioplastic (PEF).
Invloed op de smaak?
De Deense bierbrouwer test nu of het verpakkingsmateriaal de smaak van het bier niet aantast. Als dat meevalt, brengt Carlsberg de flesjes op de markt. Niet ter vervanging van glazen flesjes en blikjes, wel als extra optie voor de klant. Dit alles past in het plan om de ecologische voetafdruk van Carlsberg tegen 2030 met 30 procent te verminderen.
Vorig jaar gooide Carlsberg de plastic ringen rond de blikjes al overboord. Die ringen verzeilen vaak in zee, waar schildpadden, dolfijnen en andere zeedieren er zich aan verwonden. De Deense brouwer maakt de blikjes nu vast met een soort lijm.
Veel interesse in duurzame verpakkingen
Carlsberg wil blijven inzetten op duurzame verpakkingen. Het verzamelt daarom nu andere fabrikanten rondom zich. Absolut Vodka, Coca-Cola en cosmeticagigant L’Oréal willen meewerken aan papieren verpakkingen. Verder zijn nog andere giganten onafhankelijk bezig aan gelijkaardige projecten. Unilever maakt tandenborstels van bamboe, Adidas is bezig met recycleerbare schoenen en Procter & Gamble test hervulbare verpakkingen voor verzorgingsproducten.