Carlos Tavares (Stellantis): “We rollen de rode loper uit voor Chinese EV’s, die 20 tot 25% goedkoper zijn dan de onze”

Carlos Tavares (Stellantis): “We rollen de rode loper uit voor Chinese EV’s, die 20 tot 25% goedkoper zijn dan de onze”
Carlos Tavares, CEO Stellantis – Bridget Bennett/Bloomberg via Getty Images

De auto-industrie wordt geconfronteerd met ingrijpende veranderingen. Een daarvan is de verschuiving naar elektrische auto’s en de opkomst van Chinese autofabrikanten op wereldschaal. Stellantis-CEO Carlos Tavares beschrijft de veranderingen als “brutaal” en stelt vast dat we “de rode loper uitrolden” voor Chinese EV’s.

Waarom is dit belangrijk?

Chinese autofabrikanten hebben een voorsprong genomen en komen naar Europa met concurrentievoordelen en ambitie. Hoewel Tavares zich tegen protectionisme uitspreekt, erkent hij dat het een zware concurrentie wordt, vooral in Europa.

In het nieuws. In een interview met de Franse krant Le Figaro zegt Stellantis-baas Carlos Tavares dat Europa inzake elektrische voertuigen de deur wagenwijd heeft opengezet voor Chinese concurrentie. Stellantis groepeert een reeks merken, waaronder Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel en Peugeot.

“Brutale veranderingen op een mum van tijd”

  • De veranderingen die de markt binnen een zeer beperkte tijdspanne ondergaat zijn volgens de Portugees “brutaal”.
  • De industrie moet overstappen van een technologie die meer dan een eeuw geoptimaliseerd en verfijnd is naar een technologie die nog in de kinderschoenen staat.
  • Tavares: “Twee weken geleden hebben we samen met onze ingenieurs een seminarie gehouden waarbij we een aantal elektrische auto’s die momenteel op de markt zijn, hebben gedemonteerd. Conclusie: de technologie is nog niet volgroeid. Niets is geoptimaliseerd. Dat is de realiteit waar we nuchter mee moeten omgaan.”

Chinese EV’s 20 tot 25% goedkoper

Zoom in. Chinese autofabrikanten hebben een voorsprong genomen en komen naar Europa met concurrentievoordelen en ambitie.

  • De kosten van Chinese autofabrikanten worden door Tavares 20 procent tot 25 procent lager geschat dan die van Europese autofabrikanten. Subsidies alleen zijn volgens hem geen afdoende oplossing om het concurrentieverschil tussen Stellantis en Chinese EV’s te compenseren.
  • Tavares benadrukt dat hij geen voorstander is van protectionisme en dat Stellantis wereldwijd moet concurreren.

Vragen we aan Musk of BYD om hier hun auto’s te produceren?

Zoom out. Tavares benadrukt dat Europa strategisch moet nadenken. Het Avondland moet zijn troeven bundelen in plaats van verdeeldheid te zaaien en protectionisme na te streven.

  • Het is belangrijk om een betaalbare elektrische mobiliteitsoplossing voor de middenklasse te bieden, waarbij de verkoopprijs cruciaal is.
  • Wel noemt hij de door Macron geëiste rendabele productie van kleine elektrische auto’s in Frankrijk onmogelijk. Dat gezien het concurrentieverschil in kosten.
  • In 2022 kondigde Macron een steunpakket van ruim 8 miljard euro voor de nationale auto-industrie aan. Dat moet fabrikanten aanmoedigen hun fabrieken weer naar Frankrijk te verplaatsen.
    • Tavares vindt het allemaal zeer cynisch: “Trouwens, “Vragen we Elon Musk of BYD om B-segment auto’s in Frankrijk te produceren? Wat een paradox om de nieuwe spelers toe te juichen, terwijl degenen die al meer dan een eeuw hebben bijgedragen aan de collectieve welvaart vragen om zeer moeilijke oefeningen te doen – inclusief op sociaal vlak!” (as)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.