Camera’s in je Airbnb?

De bescherming van de privacy van klanten blijkt ook bij het alternatieve overnachtingsplatform Airbnb een belangrijk knelpunt te worden. Geregeld wordt vastgesteld dat verhuurders in hun woningen camera’s plaatsen, vooral om eventueel wangedrag van de gasten te kunnen registreren en aantonen. Sommige eigenaars blijken daarbij echter ook de redelijke grenzen te overschrijden, zoals het gezin van een Amerikaans wetenschapper moest ervaren.

Airbnb heeft zich inmiddels wel voor het gedrag van de verhuurder verontschuldigd. Het platform schrapte de betrokkene ook uit zijn bestand. Het slachtoffer heeft een schadevergoeding gekregen.

Score

“Jeffrey Bigham, een professor computerwetenschappen aan de Carnegie Mellon University, huurde met zijn gezin onlangs op Airbnb een vakantiewoning in Seattle,” aldus Amerikaanse media. “Na enkele tijd ontdekte hij in de kamers van het vakantieverblijf een aantal veiligheidscamera’s. Bigham zegt verbijsterd te zijn geweest door het idee dat beeldopnames van zijn gezin zouden kunnen worden gemaakt. Hij besliste dan ook onmiddellijk om de camera’s te ontkoppelen. Die ingreep was voor de verhuurder trouwens reden om Bigham in zijn beoordeling een slechte score te geven.”

“Er kan hier duidelijk van een flagrante inbreuk op de privacy worden gesproken,” zegt de nieuwssite Fast Company. “Bigham geeft toe dat de verhuurder had aangegeven dat er bij de ingang van het pand camera’s waren geïnstalleerd. Maar dat is duidelijk niet de locatie waar hij de apparatuur uiteindelijk vond.

“Toen Bigham echter zijn bevindingen aan Airbnb meldde, kreeg hij het antwoord dat de verhuurder de aanwezigheid van de camera op een correcte manier had aangegeven, waarbij het bedrijf verwees naar de omschrijving waarmee de accommodatie op het platform was omschreven en naar de foto’s die daarbij werden weergegeven.”

“De ervaring van Bigham is indicatief voor een groeiend probleem waarmee Airbnb moet afrekenen,” zegt Fast Company nog. “Een toenemend aantal verhuurders volgen heimelijk het doen en laten van hun gasten, wellicht als verdediging tegen mogelijk wangedrag of vandalisme. Er zijn daarbij echter ook al een aantal uitwassen geregistreerd.”

“Onder meer bleken sommige gasten ook in de badkamers camera’s te hebben ontdekt. In dergelijke situaties heeft Airbnb ook onmiddellijk op klachten van de gasten gereageerd. Wanneer echter camera’s zijn geïnstalleerd op locaties die minder gevoelig lijken, lijkt een tussenkomst minder voor de hand liggend.”

“Wanneer men een verborgen camera in de slaapkamer of badkamer vindt, kan men ondersteuning van Airbnb verwachten,” meldde ook Bigham. “Indien die camera echter in de woonkamer is geïnstalleerd, ligt een tussenkomst van het bedrijf veel minder voor de hand.”

Sancties

In een reactie op de boodschap van Bigham benadrukte Airbnb dat de verblijfskosten van de klant inmiddels volledig zijn terugbetaald. Het bedrijf voegt er aan toe dat de verhuurder tevens van het platform is verwijderd. “De privacy en veiligheid van onze community is voor Airbnb de grootste prioriteit,” aldus het bedrijf. “Onze initiële aanpak van het incident beantwoordde niet aan de hoge normen die het platform aan zichzelf heeft opgelegd.”

“We hebben ons bij de klant verontschuldigd en een volledige compensatie verstrekt. Airbnb eist dat zijn verhuurders de aanwezigheid van camera’s in volledige transparantie melden. Het bedrijf hanteert een strikt beleid over het gebruik van veiligheidsapparatuur.”

Bigham benadrukte het geld te hebben geschonken aan de Electronic Frontier Foundation, een organisatie die zich toespitst op de bescherming van de burgerrechten in het digitaal tijdperk.

Inmiddels zouden klanten van Airbnb ook bij een vakantieverblijf in Miami de aanwezigheid van veiligheidscamera’s hebben ontdekt. De klanten stapten naar de lokale politie, die met een onderzoek is gestart. Ook dit adres zou uit het aanbod van Airbnb zijn verwijderd.