Nieuwe basketbalster Caitlin Clark tekent miljoenencontract bij Nike

Caitlin Clark heeft zojuist een achtjarige deal ondertekend met Nike. Het zou gaan om een contract ter waarde van 28 miljoen dollar (26 miljoen euro). Nike troeft daarmee de concurrentie af en haalt het nieuwe fenomeen uit het vrouwenbasketbal binnen.

Waarom is dit belangrijk?

Vrouwensport wordt vaak nog steeds stiefmoederlijk behandeld. Dat is ook het geval met de Amerikaanse basketbalcompetitie WNBA, al zou daar mogelijk binnenkort verandering in kunnen komen. De WNBA begint op 14 mei aan zijn 28ste seizoen en het belooft een historisch seizoen te worden. Met Caitlin Clark maakt er namelijk een fenomeen haar intrede in de Amerikaanse basketbalcompetitie.

Wie is Caitlin Clark?

  • De 22-jarige Caitlin Clark groeide de laatste jaren uit tot een van de bekendste basketbalspeelsters van het moment. Ze kroonde zich eerder dit jaar tot all-time topscorer in college, zowel bij de mannen als bij de vrouwen. Daarbij wordt vaak de vergelijking maakt met wereldster Stephen Curry. Beiden zijn namelijk zeer gevaarlijk van achter de driepuntslijn.
  • Tijdens het recente NCAA-kampioenschap voor universiteiten bereikte de Caitlin Clark-mania ongekende hoogtes. De finale van dat toernooi, die het Iowa van Clark verloor, bereikte bijna vier keer zoveel kijkers als het jaar voordien.
  • Het was dan ook geen verrassing dat de Indiana Fever Caitlin Clark als eerste kozen tijdens de recente WNBA-draft. Daar mogen ploegen de nieuwe talenten kiezen die het komende seizoen hun intrede maken in de competitie. Sindsdien boomt de interesse in de WNBA alleen maar meer.

Loon

Sinds de Indiana Fever Caitlin Clark kozen in de WNBA-draft is er heel wat te doen over haar loon bij die club. Hoeveel spelers kunnen verdienen is in Amerikaanse sportcompetities namelijk vastgelegd in collectieve arbeidsovereenkomsten. Voor een rookie zoals Clark komt dat neer op 76.535 dollar (71.750 euro) tijdens haar eerste seizoen, een zeer bescheiden bedrag voor iemand van haar status.

Nike

Caitlin Clark zal echter niet meteen honger moeten lijden. Volgens The Washington Post ontstond er de afgelopen maanden onder sportmerken zoals Nike, Adidas, Under Armour en Puma namelijk een gigantische strijd voor haar handtekening. Under Armour schakelde daarbij bijvoorbeeld hun boegbeeld Stephen Curry in en ook de andere merken haalden alles uit de kast.

  • Caitlin Clark, die marketing gestudeerd heeft aan de universiteit van Iowa, was zelf nauw betrokken bij die onderhandelingen. Al snel werd duidelijk gemaakt dat een deal met haar minstens 3 miljoen dollar (2,8 miljoen euro) per jaar moest kosten.
  • Uiteindelijk zou Clark dus een deal ondertekenen met Nike. Volgens insiders gaat het om 28 miljoen dollar (26 miljoen euro) voor acht jaar.
  • Naast deze nieuwe deal met Nike heeft Caitlin Clark ook nog sponsorovereenkomsten met onder andere Gatorade en State Farm.