Key takeaways
- BYD wil de snelheid van het tanken van gasauto’s evenaren met het opladen van elektrische voertuigen.
- Het nieuwe platform van het bedrijf maakt pieklaadsnelheden van één megawatt mogelijk, waardoor een reis van 400 kilometer in vijf minuten mogelijk is.
- BYD is van plan om een netwerk van 4.000 ultrasnelle laders te bouwen in heel China.
BYD wil de tijd die nodig is om elektrische voertuigen op te laden aanzienlijk verkorten en streeft ernaar om de snelheid van het bijtanken van een conventionele auto te evenaren. Na deze aankondiging steeg de aandelenwaarde van het bedrijf maandag met 4 procent.
De fabrikant, gevestigd in China, onthulde onlangs een nieuw platform voor elektrische voertuigen dat ontworpen is voor opmerkelijk snel opladen. Volgens de oprichter van het bedrijf, Wang Chuanfu, maakt dit platform pieklaadsnelheden van één megawatt mogelijk. Deze vooruitgang zou het mogelijk maken om een reis van 400 kilometer in slechts vijf minuten op te laden. Het doel van BYD is om de “bereikangst” onder consumenten te verminderen door het opladen van elektrische voertuigen net zo gemakkelijk te maken als het tanken van een benzineauto.
Vooruitgangen in snellaadtechnologie
De snellaadtechnologie die wordt ontwikkeld door BYD wordt beschouwd als een essentiële factor voor de wijdverspreide toepassing van elektrische voertuigen. Op dit moment zijn er geen openbaar beschikbare laadstations met een vermogen van één megawatt. Ter vergelijking, de meest recente Supercharger-technologie van Tesla levert een maximaal vermogen van 500 kilowatt.
Uitbreidingsplannen en infrastructuurontwikkeling
Om deze nieuwe voertuigen te ondersteunen, is BYD van plan om een netwerk van 4.000 ultrasnelle laders te bouwen in heel China. In eerste instantie zal deze technologie worden ingebouwd in twee modellen: de Han sedan en de Tang SUV. Het bedrijf heeft nog geen tijdlijn gegeven voor de uitrol van deze infrastructuur.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!