BYD verlaagt doelstelling door vertragende groei elektrische auto’s en toegenomen concurrentie in China


Key takeaways

  • BYD heeft zijn verkoopdoel bijgesteld naar minstens 4,6 miljoen voertuigen vanwege de vertragende groei van EV’s en de toenemende concurrentie in China.
  • Analisten voorspellen een verkoop van BYD van ongeveer 4,7 tot 4,8 miljoen voertuigen, wat een vertraging weerspiegelt ten opzichte van voorgaande jaren.
  • Het groeiende marktaandeel van Geely, dat wordt geïllustreerd door de verhoogde verkoopdoelstelling, benadrukt de uitdagingen waarmee BYD wordt geconfronteerd in zijn kernmarkt.

BYD, China’s toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen, heeft naar verluidt zijn verkoopdoelstelling voor het huidige jaar bijgesteld naar ten minste 4,6 miljoen voertuigen. Dit is een verlaging van 16 procent ten opzichte van het oorspronkelijke doel van 5,5 miljoen voertuigen dat in maart werd aangekondigd.

Afnemende groei en toenemende concurrentie

Bronnen die bekend zijn met de situatie zeggen dat de neerwaartse bijstelling de erkenning van het bedrijf weerspiegelt dat de groei vertraagt en de concurrentie op de Chinese EV-markt toeneemt. Hoewel het doel onderhevig blijft aan verandering afhankelijk van de marktomstandigheden, duidt de stap op een mogelijke verandering in het traject van BYD na jaren van opmerkelijke expansie.

Recente financiële resultaten benadrukken ook de uitdagingen waar BYD voor staat. Vorige week kondigde het bedrijf zijn eerste winstdaling per kwartaal aan in meer dan drie jaar, wat de druk van rivalen zoals Geely Auto en Leapmotor benadrukte.

Voorspellingen analisten

Analisten hebben hun prognoses voor de verkoop van BYD verlaagd, met recente prognoses van ongeveer 4,7 tot 4,8 miljoen voertuigen. Ondanks deze aanpassing vertegenwoordigt het nieuwe doel nog steeds een stijging van 7 procent ten opzichte van de cijfers van vorig jaar – wat de traagste jaarlijkse groei sinds 2020 markeert.

De vertraging valt samen met bredere economische zorgen in China, waar deflatoire druk en een langdurige vertraging van de vastgoedmarkt invloed hebben gehad op de binnenlandse vraag. BYD behaalde slechts ongeveer 52 procent van haar oorspronkelijke verkoopdoelstelling in de eerste acht maanden van het jaar.

BYD’s productiemodel

De snelle opkomst van BYD tot een van ’s werelds toonaangevende autofabrikanten is te danken aan het verticaal geïntegreerde productiemodel, dat kosteneffectieve productie en innovatie mogelijk maakt. Er zijn nu echter tekenen van een vertraging, vooral op de grootste markt, China, die goed is voor ongeveer 80 procent van de verkoop.

Het bedrijf heeft op deze uitdagingen gereageerd door de productie te verlagen en de capaciteitsuitbreiding in zijn Chinese fabrieken uit te stellen. BYD’s verkoop van zuinige auto’s, die het grootste deel uitmaken van de binnenlandse verkoop, is gedaald, terwijl Geely een aanzienlijke groei heeft gezien in dit segment.

Groei Geely 

Om het veranderende landschap nog meer te benadrukken, verhoogde Geely onlangs zijn jaarlijkse verkoopdoelstelling voor 2025 naar 3 miljoen voertuigen, waaruit blijkt dat het steeds meer vertrouwen heeft in zijn marktpositie. Ondertussen daalde de productie van BYD in augustus voor de tweede maand op rij, wat de eerste maandelijkse daling op rij markeert sinds 2020.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.