BYD lanceert met supercar nieuw wapen in strijd tegen Tesla en Europese premiumwagens

Terwijl de Amerikaanse autobouwer Tesla op de Chinese markt probeert stand te houden door de prijzen er voor de tweede keer in drie maanden te verlagen, pakt marktleider BYD uit met een luxueus zustermerk dat wellicht ook de Europese premiummerken zal bekampen.

In het nieuws: BYD verrast met Chinese lancering van de supercar YangWang U9 en een luxueuze SUV.

De details:

  • BYD lanceert met YangWang een submerk voor het luxesegment, zoals Toyota dat met Lexus heeft. Het gaat om wagens met een Chinees prijskaartje vanaf omgerekend ongeveer 100.000 euro. Dat is zowat acht keer de instapdrempel van het huidige segment, dat zich op de middenklasse richt.
  • Het eerste model is meteen een eyecatcher, de elektrische supercar U9. Daarnaast werd ook een nieuwe SUV, de YangWang U8, voorgesteld.
  • Met de uitbreiding van het gamma en het nieuwe submerk verhoogt marktleider BYD de druk op Tesla om ook snel met nieuwe modellen uit te komen.
  • Maar analisten denken ook dat YangWang ook de concurrentiestrijd met Duitse merken als Audi, BMW en Mercedes wil aangaan. Niet alleen op de Chinese, maar op termijn mogelijk op de wereldmarkt.

De achtergrond:

  • Tesla, BYD’s eerste challenger op de Chinese EV-markt, heeft voor de tweede keer in minder dan drie maanden tijd de prijzen in China verlaagd, zo raakte eind vorige week bekend. Dat doet vermoeden dat de belangrijke Chinese verkoop van de Amerikaanse e-autobouwer aan het slabakken is.
  • BYD heeft bij de volledig elektrische wagens een marktaandeel van 20 procent in China, tegenover circa 11 procent voor Tesla.
  • Het ambitieuze Chinese bedrijf lanceerde zich vorig jaar ook in Europa, waaronder in België. De groep, die onder meer superbelegger Warren Buffett als aandeelhouder heeft, verkocht vorig jaar 1,86 miljoen auto’s wereldwijd, een stijging van 155 procent tegenover een jaar eerder.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.