Key takeaways
- BYD staat voor uitdagingen bij het stimuleren van de verkoop van EV’s in Japan, ondanks de toegenomen marketing.
- Het bedrijf biedt kortingen en incentives op zijn nieuwste model, maar de vraag blijft traag.
- Buitenlandse automerken domineren de verkoop van EV’s in Japan, omdat consumenten de voorkeur geven aan een groter rijbereik.
BYD’s expansie in Japan wordt geconfronteerd met uitdagingen, ondanks de toegenomen marketing en stimuleringsmaatregelen. De Chinese autofabrikant wil de verkoop van EV’s in het land stimuleren, maar de vraag is traag en de overheidssubsidies zijn verlaagd.
Om Japanse bestuurders aan te spreken, biedt BYD kortingen op zijn nieuwste model en zendt het bedrijf tv-commercials uit met een Japanse actrice. Sommige consumenten blijven echter op hun hoede voor Chinese producten vanwege vermeende kwaliteitsproblemen en een gecompliceerd verleden tussen de twee naties.
Marktconcurrentie en overheidssteun
BYD heeft showrooms geopend en meer dan 2.500 auto’s verkocht in Japan, maar heeft te maken met hevige concurrentie van gevestigde spelers zoals Toyota en Tesla. De verkoop van EV’s in Japan blijft laag, voornamelijk door de focus op hybride technologie door traditionele fabrikanten.
De recente subsidieveranderingen van de overheid geven voorrang aan de beschikbaarheid van oplaadinfrastructuur en service na verkoop. Dit heeft gevolgen gehad voor BYD: de subsidies voor de populaire Atto 3 SUV zijn bijna gehalveerd. Om dit tegen te gaan, biedt BYD 0 procent leningen en cashback incentives.
Dominantie van buitenlandse automerken
Buitenlandse automerken zijn goed voor een meerderheid van de EV-verkopen in Japan, ondanks de subsidieverlagingen. Consumenten worden aangetrokken door eigenschappen zoals een groter rijbereik, dat Japanse rivalen overtreft. Sommige kopers hebben aangegeven bekend te zijn met BYD vanwege eerdere ervaringen in China.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!