Key takeaways
- BYD heeft Tesla in april in Europa voorbijgestreefd in de verkoop van volledig elektrische voertuigen.
- BYD behaalde een volumestijging van 359 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, ondanks hogere tarieven, terwijl Tesla een daling van 49 procent liet zien.
- Het verschil tussen de verkopen van BYD en Tesla in april was klein, maar de gevolgen van deze verschuiving zijn aanzienlijk: BYD presteerde beter dan de gevestigde Europese automerken.
BYD, een Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, bereikte in april een belangrijke mijlpaal door Tesla te overtreffen in de verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa. Deze prestatie markeert een keerpunt voor de Europese automarkt, aldus het automotive intelligence bedrijf JATO Dynamics.
Ondanks het feit dat BYD te maken had met hogere tarieven in vergelijking met Tesla door de EU-tarieven op in China geproduceerde elektrische voertuigen, stegen de Europese volumes van BYD in april met 359 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Tesla daarentegen kende weer een maandelijkse daling, met totale volumes die daalden met 49 procent. Deze daling volgt op recente protesten tegen CEO Elon Musk en het bedrijf in Europa. Dit meldt CNBC.
BYD’s succes ondanks tarieven
Het verschil tussen de verkopen van BYD en Tesla in april was relatief klein, maar de implicaties van deze verschuiving zijn aanzienlijk, volgens Felipe Munoz, wereldwijd autoanalist bij JATO. BYD presteert ook beter dan gevestigde Europese automerken en overtreft bijvoorbeeld Fiat en Seat in Frankrijk. Deze prestatie onderstreept de transformerende aard van de aanwezigheid van BYD op de Europese markt.
BYD’s groeitraject zal naar verwachting verder versnellen met de start van de productie in de nieuwe fabriek in Hongarije. Deze faciliteit is klaar om de centrale hub te worden voor Europese productieactiviteiten. Liz Lee, associate director bij Counterpoint Research, ziet Europa als een cruciaal strijdtoneel tussen BYD en Tesla, omdat ze een hogere groei van de EV-markt in de regio verwacht in vergelijking met China.
Invloed op Chinese autofabrikanten
De tarieven hebben Chinese EV-fabrikanten zoals BYD gestimuleerd om lokale productiefaciliteiten op te zetten in Europa. Tesla is naar verluidt ook van plan om zijn productiebasis in Duitsland uit te breiden.
Ondanks de eerste gevolgen van de tarieven, hebben Chinese autofabrikanten deze effectief beperkt door hun Europese assortiment te diversifiëren en plug-in hybride voertuigen te introduceren. Deze voertuigen combineren een elektrische batterij met een verbrandingsmotor en zijn niet onderworpen aan EU-tarieven.
De vraag naar elektrische voertuigen in Europa blijft stijgen. Volgens gegevens van JATO nam het aantal registraties van volledig elektrische auto’s met 28 procent toe, terwijl de registraties van plug-in hybride voertuigen met 31 procent stegen. Chinese autofabrikanten zagen in april gezamenlijk een groei van 59 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar in het aantal inschrijvingen van volledig elektrische voertuigen, met bijna 15.300 geregistreerde eenheden.
Grote veranderingen
Nog voordat de EU een beslissing nam over de tarieven, voorspelde Rhodium dat deze uitzonderlijk hoog zouden moeten zijn (ongeveer 55 procent) om Chinese EV-exporteurs ervan te weerhouden de Europese markt te betreden.
In maart bleef Tesla BYD voor wat betreft de totale jaarlijkse verkoop achter, wat een opmerkelijke verschuiving in het concurrentielandschap markeert. De aandelenkoers van Tesla is in deze periode met meer dan 10 procent gedaald door de controverses rond de politieke banden en recente uitspraken van CEO Elon Musk.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!