Chinese e-auto’s van BYD komen naar België. Het succesrecept: eigen grondstoffen eerst

Chinese e-auto’s van BYD komen naar België. Het succesrecept: eigen grondstoffen eerst
BYD Atto 3 (Getty Images)

De elektrische wagens van het Chinese merk BYD (“Build Your Dreams”) rijden zich warm voor een commercieel offensief in België en elders in Europa. Typisch voor de autoconstructeur dat het zijn eigen batterijen en computerchips maakt. BYD kocht recent zelfs zes lithiummijnen in Afrika om zijn eigen grondstoffen veilig te stellen.

Het hing al langer in de lucht, maar is nu officieel. De wagens van BYD komen vanaf oktober op de Belgische markt. Dat bevestigde verdeler Inchcape, ook de invoerder van Toyota en Lexus in ons land, eerder deze week:

  • Inchcape zegt zowel een online als een offline verkoop- en servicenetwerk op te zetten.
  • Het gaat in een eerste fase vooral om drie modellen:
    • de sportieve, hoogtechnologische sedan Han
    • de SUV Tang met zeven zitplaatsen en vierwielaandrijving
    • de Atto 3, een compacte SUV die speciaal werd ontworpen voor de Europese markt
  • In oktober gaat ook een “belevingscentrum” open in Zaventem nabij Brussel, waar concurrent Tesla overigens ook een showroom heeft.
De BYD Tang (Getty Images)

Grootste ter wereld

BYD onttroonde het Amerikaanse Tesla onlangs als grootste producent van elektrische auto’s ter wereld en is ook een grote producent van elektrische batterijen. “We zijn de enige fabrikant van elektrische voertuigen die zijn eigen batterijen, elektromotoren, motorsturingen en computerchips hebben ontwikkeld”, zegt de autobouwer trots.

Het bedrijf dat in 1995 opgericht werd door Wang Chuanfu – zo’n beetje de Chinese Elon Musk – en superbelegger Warren Buffett als een van zijn vroege investeerders heeft, is dan ook meer dan een autoconstructeur. Het bedrijf begon als batterijproducent en is intussen een beursgenoteerde hightechgroep dat ook actief is in elektronica, nieuwe energiebronnen en spoorvervoer.

Eigen grondstoffen

Voor analist Jan-Christoph Herbst van fondsenbeheerder Mainfirst is BYD een illustratie van de typisch Chinese strategie om elke keten van de toeleveringsketen in handen te krijgen. Die verticale integratie maakt de autobouwer onafhankelijk te zijn van niet-Chinese leveranciers. Eerder dan andere landen was China zich bewust van het belang van grondstoffen voor autobatterijen.

“Het succes van bedrijven als BYD is geen toeval. Geen enkel ander land domineert de winning van grondstoffen voor batterijen zo sterk als China”, schrijft Herbst. “BYD, de tweede grootste producent van lithium-ionbatterijen voor elektrische auto’s, gebruikt 90 procent van zijn cellen in zijn eigen autoproductie. Daardoor blijft er, zelfs voor concurrenten die bereid zijn er voor te betalen, niet veel over. In juni van dit jaar kocht het bedrijf nog zes lithiummijnen op het Afrikaanse continent om de batterijproductie tot 2029 veilig te stellen.”

BYD zou volgens onbevestigde berichten zelfs batterijen leveren aan Tesla.

Veroveringstocht

Vorig jaar landde het Chinese automerk al in Noorwegen, het walhalla voor e-auto’s. Vanuit het regionale hoofdkwartier BYD Europe in Nederland start het nu het commerciële offensief in de eurozone, met onder meer Frankrijk en de Benelux als sleutelmarkten.

Het wordt uitkijken of BYD er met de modellen Han, Tang en Atto in zal slagen om de Europese autokopers te verleiden. De drie modellen zullen alvast ook getoond worden op het autosalon van Parijs volgende maand.

Binnenkort volgt het Verenigd Koninkrijk. Autoverdeler Pendragon maakte deze week bekend wellicht de belangrijkste distributieparter te worden voor BYD bij de Britse lancering van het merk later dit jaar.

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.