De tolheffing die in 2022 naar Brussel komt, botst op veel kritiek. De ondernemersorganisatie Voka Metropolitan heeft het over een eenzijdige belastingverhoging.
Het Brusselse gewest gaat in 2022 SmartMove, een tolheffing voor bestuurders die Brussel binnenrijden, lanceren. Die plannen vallen niet in goede aarde bij de ondernemersorganisatie Voka Metropolitan. ‘Deze Brusselse stadstol is onvoldoende smart, ze bevat een te hoog vast gedeelte’, klinkt het.
Pendelaar en Brusselse economie het slachtoffer
Volgens de organisatie is de tolheffing nefast voor zowel de pendelaar als Brussel. ‘Voor de pendelaar is het een eenzijdige belastingverhoging, terwijl er onvoldoende alternatieven ter beschikking zijn,’ aldus Voka Metropolitan. ‘Doordat de pendelaars zullen wegblijven zal dus ook de Brusselse economie in de klappen delen.’
Voka Metropolitan roept de Brusselse regering op om eerst te werken aan een betere bereikbaarheid van Brussel alvorens een slimme km-tolheffing te lanceren. ‘Versnel een reeks op stapel staande werven in samenwerking met de Vlaamse en federale overheid’, aldus de organisatie.
Ongelijkheid tussen Belgische automobilisten
De koepel Febiac-Traxio-Renta spreekt van een nieuwe belasting die geen draagvlak zal vinden bij de bevolking.
Net zoals Voka hekelt de koepel het feit dat er weinig tot geen alternatieven zijn voor de autopendelaar die naar Brussel komt.
De koepel heeft het ook over een discriminerende belasting. ‘Inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen, maar Vlamingen en Walen die naar Brussel pendelen, moeten tweemaal langs de kassa passeren: de verkeersbelastingen in eigen regio en de tolheffing in Brussel.’