Brussels Airlines duikt 332 miljoen euro in het rood

Isopix

De coronapandemie heeft de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa opgezadeld met een recordverlies van 6,7 miljard euro in 2020. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het concern. Dochterbedrijf Brussels Airlines belandde 332 miljoen euro in het rood.

Een jaar eerder boekten de Duitsers nog een winst van 1,2 miljard euro. Lufthansa zag de omzet 63 procent dalen tot 13,6 miljard euro. ‘Het meest uitdagende jaar in de geschiedenis van ons bedrijf’, noemt Lufthansa-CEO Carsten Spohr het voorbije coronajaar.

Reisbeperkingen en quarantainemaatregelen wereldwijd zorgden er voor dat er amper vraag was naar luchtverkeer. Lufthansa opereerde maar aan 31 procent van de capaciteit van het jaar daarvoor.

Ook dochter Brussels Airlines vloog zwaar in de rode cijfers. Na een operationeel verlies (ebit) van 32 miljoen euro in 2019 zag de Belgische luchtvaartmaatschappij dat verlies verder uitdiepen tot 332 miljoen euro.

  • Brussels Airlines zag de omzet in 2020 met liefst 72 procent krimpen tot 414 miljoen euro. Na een goed begin van 2020, hakte de coronacrisis er zwaar op in. Eind maart besloot de maatschappij al haar vluchten gedurende twaalf weken aan de grond te houden, op enkele repatriërings- en cargovluchten na. Op 15 juni werd er op lage capaciteit herstart. Over het hele jaar voerde Brussels Airlines zowat drie kwart minder vluchten uit dan in 2019.
  • Wat de werknemers betreft, werd het herstructureringsplan Reboot versterkt en versneld, goed voor een inkrimping van de vloot met een kwart en een vijfde minder personeel. Er werd en wordt nog altijd zwaar beroep gedaan op tijdelijke werkloosheid, en er werden nieuwe cao’s onderhandeld. De Belgische regering kende 290 miljoen euro steun toe, waarvan in december en februari telkens een deel werd opgenomen, en Lufthansa stak 170 miljoen euro in de Belgische dochter.
  • De maatschappij verwacht dat ook 2021 moeilijk zal zijn, maar “we hebben goede hoop dat we een geleidelijke positieve trend zullen zien in de vraag zodra het vaccinatieprogramma op grotere schaal vordert en de reisbeperkingen geleidelijk worden opgeheven”, zegt financieel directeur Nina Öwerdieck in een persbericht.
  • Het zomerseizoen wordt heel belangrijk: Brussels Airlines kondigde onlangs aan dat het aantal bestemmingen de komende maanden zal verdrievoudigen.
  • Koen Van Loo, afgevaardigd bestuurder van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM), zei eerder dat het zomerseizoen zal bepalen of Brussels Airlines extra staatssteun zal moeten vragen. De FPIM is het overheidsvehikel waarlangs de staatssteun passeert.