In Brussel ligt de regeringsvorming moeilijk: Fouad Ahidar past niet in het plaatje van Vooruit en Groen

Terwijl in Vlaanderen de opties voor een nieuwe regering beperkt blijven en er in Wallonië zelfs al een coalitie in de maak is, ligt de regeringsvorming voor Brussel toch anders. Daar moeten de taalgroepen eerst een eigen meerderheid vormen, en dat is niet evident.

Het probleem langs Nederlandstalige kant: Team Fouad Ahidar

  • Groen kwam langs Nederlandstalige kant als winnaar uit de bus. Daarbij viel vooral de persoonlijke score van ontslagnemend minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op. Haar aanpak van het Brusselse mobiliteitsplan Good Move leverde stemmen op. Ze wist haar persoonlijk resultaat te verdubbelen in vergelijking met 2019.
  • Van den Brandt mag als formateur gaan proberen om een meerderheid van 9 of meer zetels te vormen. De huidige coalitie van Groen en Vooruit komt 3 zetels te kort. En dat is dankzij een man: Fouad Ahidar.
  • Ahidar scheurde zich af van Vooruit, omdat hij het niet eens was met een aantal standpunten van de partij. Zo wil hij onverdoofd slachten behouden en uitte hij zijn onvrede over de uitspraken die Conner Rousseau maakte tegenover de Roma-gemeenschap.
  • Er ontstond een eigen lijst, Team Fouad Ahidar. Die wist een groot deel van de vooral conservatieve moslimgemeenschap achter zich te krijgen. Het leverde Ahidar 3 zetels op.
  • Om een linkse meerderheid te krijgen, is Ahidar dus nodig. Maar het water tussen hem en de Brusselse Vooruittop blijft diep. Kopstuk Hannelore Goeman (Vooruit) sprak over een “anticampagne” van Ahidar op sociale media. “Hij heeft onze kandidaten zitten zwartmaken met nepnieuws”.
  • Andere opties zijn niet dik gezaaid. PVDA haalde slechts 1 zetel binnen, dus een zeer linkse coalitie lukt niet. Ook cd&v kan Vooruit en Groen met maar 1 zetel niet vooruit helpen. Met Open Vld erbij raakt men wel aan 9 zetels, maar voorzitter Tom Ongena (Open Vld) meldde al dat zijn partij de oppositie verkiest. Bovendien wordt de coalitie dan wel erg breed.

Genoteerd: Ahidar is positief over Groen.

  • Samenwerken met Ahidar blijft dan nog over. Maar er zijn nog andere inhoudelijke moeilijkheden. Zo sprak Ahidar zich uit tegen het Good Move-plan en rijst bij Groen en Vooruit de vraag of de nieuwe onervaren partij goed kan besturen.
  • Maar een opening lijkt in de maak. Ahidar werd uitgenodigd voor een gesprek met Van den Brandt, wat positief verliep, zo deelde hij na afloop mee. “Het wordt nu afwachten of de andere partijen met ons willen samenwerken”, geeft Ahidar aan.
  • Daarbij lijkt vooral Open Vld dwars te liggen. Guy Vanhengel (Open Vld) vergeleek standpunten van Ahidar met de sharia, de strenge islamitische wet. Er is dan ook wat onzekerheid bij Ahidar. “Als je ziet hoe Open Vld mij framet, vooral Guy Vanhengel… En ik weet niet wat Vooruit denkt.”

Om te volgen: Ook daarna zijn er nog oneffenheden glad te strijken.

  • Aan Franstalige kant hebben MR en Les Engagés zich aan elkaar vastgeklonken. Een meerderheid met twee halen, zoals in Wallonië, lukt niet. De partijen komen 9 zetels te kort. Met de 16 zetels van de Brusselse PS erbij zou er een ruime meerderheid zijn.
  • MR-kopstuk David Leisterh moet een Franstalige regering vormen. De Brusselse PS liet zich alvast fel uit voor regeringsdeelname. Zomaar naar de oppositie verwezen worden, wil lijsttrekker Ahmed Laaouej (PS) niet. Een klassieke tripartite ligt in het verschiet.
  • Zo wordt het erg lastig voor beide taalgroepen om samen te werken. Groen kan niet langer steunen op zusterpartij Ecolo, die de oppositie verkiest. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez brandde Good Move volledig af. “Het verwijderen van dat plan is een prioriteit voor de MR in Brussel”, klonk het in Terzake.
  •  Leisterh temperde de toon van zijn voorzitter enigszins. “De doelstellingen van Good Move zijn goed, maar er moet een ander mobiliteitsplan komen”, vond hij.
  • Van den Brandt blijft haar plan ondertussen verdedigen, terwijl ze de tekortkomingen erkende: “Het is idyllisch om te denken dat we op het gebied van mobiliteit dingen kunnen veranderen zonder op weerstand te stuiten. Dit plan moet op de juiste manier worden uitgevoerd, en we weten dat het nog beter kan.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.