Britse automarkt: slechtste verkoop in vier decennia

Dit jaar zullen in het Verenigd Koninkrijk 1,56 miljoen nieuwe auto’s worden verkocht. Dat staat in een rapport van de Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Dit betekent dat eerdere ramingen naar beneden werden bijgesteld. Met dat resultaat stevent de Britse automarkt dit jaar af op de laagste autoverkoop in vier decennia.

De Britse autoverkoop gaat gebukt onder de druk van de hoge kosten van het levensonderhoud en de stijgende inflatie, gekoppeld aan de gevolgen van de aanhoudende tekorten aan leveringen van onderdelen. Veertig jaar geleden werden in het Verenigd Koninkrijk 1,55 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd.

Elektrisch

Tegenover dezelfde periode vorig jaar liep de Britse autoverkoop tijdens de maand oktober met 26 procent op tot 134.344 exemplaren. Maar over het geheel van de eerste tien maanden was er nog altijd sprake van een daling met 5,6 procent tot 1,34 miljoen nieuwe inschrijvingen. Daarmee blijft de Britse autoverkoop nog altijd een derde onder het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie werd opgetekend.

Tijdens de maand oktober liep de verkoop van elektrische wagens in het Verenigd Koninkrijk met 23 procent op, waardoor een marktaandeel van 14,8 procent werd opgetekend. “Daarmee werd de verkoop van elektrische wagens voor de eerste keer sinds mei vorig jaar met een krimpend marktaandeel geconfronteerd”, werpt het rapport op.

“Het is dan ook duidelijk dat de Britse regering actie dient te ondernemen om de autoverkoop te stimuleren en de financiële lasten voor de automobilisten, die al met stijgende rentevoeten worden geconfronteerd, te verlichten”, merkte Mike Hawes, chief executive van de British Society of Motor Manufacturers and Traders, op in een commentaar op de cijfers.

“Uit de vooruitzichten voor volgend jaar blijkt dat een herstel van de automarkt mogelijk is en dat verkoop van elektrische wagens zal aanhouden. Maar er moeten gezamenlijke inspanningen worden gedaan om die groei te versnellen. Consumenten moeten daarbij alle motieven ervaren om te investeren.”

“Dit betekent dat de consument voldoende economische stabiliteit en vertrouwen moeten ervaren om naar elektrische mobiliteit over te stappen, in de wetenschap dat hij op elk ogenblik zijn auto op een betaalbare manier zal kunnen opladen. Er is al een grote vloot elektrische modellen op de markt en dat aanbod moet nog verder toenemen. Datzelfde geldt ook voor de openbare oplaadpunten.”

Steun

“Nu de infrastructuur onder druk staat en de problemen rond de kosten van levensonderhoud het toekomstige gebruik kan ondermijnen, moet de regering de kans grijpen om de vraag te stimuleren, zodat zowel een economische groei als een duurzame mobiliteit kan worden gestimuleerd”, werpt Hawes nog op.

“Dit is niet het moment om de kosten voor automobilisten te verhogen, want een dergelijke ingreep zou waarschijnlijk de inflatie aanwakkeren en de overheidsinkomsten uit de verkoop van nieuwe auto’s ondermijnen.”

Jim Holder, redactiedirecteur van het Britse automagazine What Car?, riep eveneens op tot het nemen van verdere maatregelen om de markt te stimuleren. “De nieuwe automarkt blijft onder het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis kon worden gemeld en de jongste renteverhogingen zullen uiteindelijk de kopers van nieuwe auto’s met duurdere financieringsplannen opzadelen.”

“Het economische klimaat wijkt steeds verder af van de richting die de industrie nodig heeft en dit wordt steeds problematischer voor fabrikanten die moeten investeren in nieuwe fabrieken voor elektrische voertuigen en hun assortiment elektrische voertuigen moeten uitbreiden om de opgelegde doelstellingen te halen.”

“Hoewel de verkoop van elektrische voertuigen blijft groeien, maken de stijgende energieprijzen en de oplopende kosten van het levensonderhoud het voor een reeks klanten moeilijker om op een duurzame mobiliteit over te stappen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20