Key takeaways
- Het postkantoor heeft 600 miljoen pond uitgegeven om het gebrekkige Horizon IT-systeem uit te breiden, ondanks waarschuwingen.
- Pogingen om Horizon te vervangen worden geplaagd door tegenslagen en oplopende kosten.
- De regering werd in 1999 gewaarschuwd voor mogelijke problemen met het oorspronkelijke Horizon-contract.
De Post Office heeft meer dan 600 miljoen pond uitgegeven om het gebrekkige Horizon IT-systeem te blijven gebruiken. Dat is beslist, terwijl het postbedrijf tien jaar geleden de noodzaak inzag om het systeem te vervangen. Deze aanzienlijke uitgaven volgen op waarschuwingen over mogelijke problemen met de oorspronkelijke overeenkomst van 548 miljoen pond die in 1999 met Fujitsu werd gesloten.
Voormalig premier Tony Blair en andere hooggeplaatste leden van de Labour-regering waren zich ervan bewust dat de Post Office geen eigenaar zou zijn van de kerncomputercode voor Horizon, wat toekomstige veranderingen van leverancier mogelijk in de weg zou staan. De totale kosten van de contracten met Fujitsu bedragen meer dan 2,5 miljard pond, inclusief 600 miljoen pond aan verlengingen sinds 2012, toen de zoektocht naar nieuwe leveranciers begon.
Nog steeds geen vervanging
Het postkantoor stopte in 2015 met particuliere vervolgingen op basis van Horizon-gegevens na de onterechte vervolging van meer dan 900 operators voor vermeende tekortkomingen veroorzaakt door het gebrekkige systeem. Pogingen om Horizon te vervangen worden geplaagd door tegenslagen.
Een project van 40 miljoen pond met IBM in 2015 werd opgegeven, en een volgend plan met de cloud computing-infrastructuur van Amazon mislukte in 2022. Het postkantoor ontwikkelt nu zijn eigen systeem, NBIT, dat oorspronkelijk dit jaar zou worden uitgerold. Vertragingen en oplopende kosten, mogelijk meer dan 1 miljard pond, doen echter twijfels rijzen over de uiteindelijke implementatie.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!