Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
door Marc Horckmans gepubliceerd op om • March 2023 5 min lezen
Het aantal bezoekers aan de belangrijkste attracties in het Verenigd Koninkrijk lag het voorbije jaar nog altijd bijna een kwart lager dan de cijfers die werden opgetekend voor de uitbraak van de coronapandemie. Dat heeft de British Association of Leading Visitor Attractions (Alva) – waarbij de bekendste musea, galeries, kathedralen en parken van het land zijn aangesloten – gemeld.
De organisatie stelt dat een opmerkelijke samenloop van de coronapandemie, de brexit, de hoge energieprijzen en de oplopende kosten van het levensonderhoud tot de teleurstellende resultaten hebben bijgedragen.
Waarom is dit belangrijk?
De grote toeristische attracties van het Verenigd Koninkrijk ontvingen het voorbije jaar samen 123,4 miljoen bezoekers. Dat betekende volgens Alva een stijging met 69 procent tegenover het jaar voordien, maar dat cijfer lag anderzijds nog altijd 23 procent lager dan vier jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis.
Samenloop ongunstige invloeden: “De sector is nog nooit eerder getroffen door zoveel variabelen waarop de attracties in totaal geen invloed hebben”, betoogde Bernard Donoghue, directeur van Alva.
“Er was niet alleen de impact van de coronacrisis, maar ook de gevolgen van de hoge kosten van het levensonderhoud, de dure energie en de kater van de brexit”, merkte de directeur op.
Personeel en werving vormen volgens Donoghue een van de grootste uitdagingen voor het toerisme en de horeca.
“Een aanzienlijk deel van die problemen bestaat uit het vervangen van medewerkers die tijdens de coronapandemie, maar ook als gevolg van de brexit, naar hun thuislanden in de Europese Unie of elders in de wereld zijn teruggekeerd.”
De levensduurte heeft op de interesse voor attracties een aanzienlijke impact. Bestemmingen met een gratis toegang zagen het aantal bezoekers met 183 procnet oplopen. Op betalende locaties bleef de stijging beperkt tot 101 procent.
Ook bestemmingen in Londen konden in het algemeen op een stijging van de bezoekersaantallen rekenen. Elders in het land was het beeld echter meer gemengd.
In Londen kende het bezoek aan attracties gemiddeld een groei met 152 procent tegenover het jaar voordien, maar in Schotland en Noord-Ierland bedroeg die stijging nog respectievelijk 128 procent en 120 procent.
Windsor Great Park bleef ook vorig jaar met 5,63 miljoen toeristen de meest populaire attractie van het Verenigd Koninkrijk.
Op de tweede plaats stond het Natural History Museum met 4,65 miljoen bezoekers, gevolgd door het British Museum (4,09 miljoen), het Tate Modern (3,88 miljoen) en het Southbank Centre (2,95 miljoen).
De top tien bestaat verder uit de National Gallery (2,73 miljoen), V&A South Kensington (2,37 miljoen), Somerset House (2,34 miljoen), het Science Museum (2,33 miljoen) en de Tower of London (2,02 miljoen).
Steun nodig?
Openbaar vervoer: In Londen was de aanhoudende schaarste aan bezoekers uit China en het Verre Oosten vorig jaar een belangrijk knelpunt. Anderzijds leden de theaters onder de stakingen van het openbaar vervoer.
Donoghue voegde eraan toe dat betaalde attracties, vooral buiten de stadscentra, de gevolgen van de benzineprijzen en de bredere financiële crisis hadden gevoeld.
“Toen de benzinekosten een echt probleem vormden, lieten de stadscentra uitstekende cijfers optekenen”, merkte hij op.
“Deze bestemmingen profiteerden immers van de keuze van het publiek om zich vaker met het openbaar vervoer te verplaatsen.”
“Afgelegen locaties verloren daarentegen aan populariteit omdat potentiële bezoekers opzagen tegen de uitgaven om de reis te maken.”
Donoghue stelde wel tevreden te zijn met de belastingvermindering voor musea die de Britse regering in zijn nieuwe regering heeft opgenomen, maar riep de overheid anderzijds op meer steun te voorzien voor de dekking van de energiekosten, die volgens hem de grootste bedreiging vormen voor de financiële duurzaamheid van de sector.
VisitBritain, de Britse toeristische federatie, zegt te verwachten dat buitenlandse toeristen dit jaar in het Verenigd Koninkrijk 29,5 miljard pond zullen uitgeven.
Daarmee zal het record van 28,4 miljard pond, dat vier jaar geleden werd gevestigd, worden gebroken.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.