Wordt postkantoor voedingswinkel? Bpost hint op nieuwe taken voor netwerk en postbodes

Bpost-CEO Jean-Paul Van Avermaet presenteerde dinsdagochtend zijn strategisch plan Connect 26 aan investeerders. Hij kondigt aan de Belgische activiteiten ’tegen het licht te houden en te aligneren met toekomstige marktevoluties.’

De aandacht van de beleggers gaat uit naar het voortaan zuiniger dividendbeleid van de postgroep. Maar het personeel en de vakbonden zullen vooral in slide 19 geïnteresseerd zijn. Bpost geeft daar enkele details over een transformatieplan voor de Belgische activiteiten in de komende jaren, onder de titel ‘Delta’.

Het postbedrijf zegt in de periode 2022-2023 het operationele model in België voor brieven en pakjes te willen heruitvinden om zo te anticiperen op de verwachte marktevoluties, ‘door wendbaarheid, kosten en kwaliteit van de dienstverlening te combineren.’ Dat Bpost expliciet zijn ‘sociale verantwoordelijkheid als grote Belgische werkgever’ (ongeveer 27.000 medewerkers) vermeldt, doet vermoeden dat er impact zal zijn op het personeel.

Nieuwe diensten

De coronacrisis leidt tot een nieuwe realiteit, met spectaculaire groeicijfers voor de pakjesactiviteiten. Het al ingezette transformatieproject vereist een versnelling, aldus het postbedrijf.

Maar Bpost gaat ook speuren naar nieuwe diensten buiten brieven en pakjes. ‘We willen op lange termijn duurzame winstgevendheid garanderen, door te zorgen voor investeringen in een zakelijke omvorming die verder gaat dan post.’ Het bedrijf mikt op ‘bijkomende betalende buurt- en nabijheidsdiensten’ om de winstgevendheid op te krikken.

Dit zijn enkele pistes:

  • In landelijke gebieden met weinig winkels het postkantoor uitbouwen tot de lokale ‘one-stop-shop’ voor voeding, kranten en magazines en impulsproducten
  • Eigen thuisbezorgdiensten voor de oudere bevolking
  • Een coördinerend logistiek platform zijn voor dagelijkse thuisleveringen van andere bedrijven
  • Het postkantoor als fysieke plaats voor de identificatie en authenticatie van mensen
  • Het postkantoor als bank: basisbankdiensten blijven beschikbaar in het postkantoor, verzekert Bpost, ‘in een context waarin banken steeds vaker het platteland verlaten.’

Lees ook: Bpost gaat volgend jaar ook op zondag leveren

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.