Boysband BTS jaagt verkopen bij McDonald’s hoger, Belg krijgt topfunctie

’s Werelds grootste fastfoodketen McDonald’s boekt weer meer omzet dan voor de coronapandemie. Dat blijkt woensdag uit de resultaten van het Amerikaanse bedrijf. De Zuid-Koreaanse boysband BTS krijgt een speciale vermelding.

Tijdens het tweede kwartaal van 2021 kwam de omzet van de hamburgerketen uit op 5,9 miljard dollar. Daarmee presteerde hij beter dan analisten in doorsnee hadden verwacht. Tegenover dezelfde drie maanden een jaar eerder – een periode waarin de restaurants van McDonald’s geplaagd werden door wereldwijde sluitingen als gevolg van het coronavirus – gaat het om een stijging met 40,5 procent.

Daarmee heeft McDonald’s de coronacrash verteerd, want in vergelijking met het tweede kwartaal van 2019 lagen de verkopen 6,9 procent hoger. CEO Chris Kempczinski prijst op dat vlak “de weerbaarheid” van zijn bedrijf. Vooral buiten de Verenigde Staten nam de omzet toe, omdat veel meer restaurants de deuren open konden houden, maar ook in de thuismarkt blijft McDonald’s een stevige groei noteren.

BTS-effect

In de VS droegen met name de Crispy Chicken Sandwich – gelanceerd als antwoord op rivalen als Chick-fil-A en Popeyes – en het speciale menu van de immens populaire Zuid-Koreaanse K-popgroep BTS bij aan de toegenomen verkoop.

Ook elders in de wereld stuwde het BTS-menu de verkoop, met onder meer een stormloop in Indonesië. De deal met BTS mag de fastfoodketen dan al zowat 7 miljoen euro kosten, die investering lijkt meteen terugverdiend.

Onder de streep bleef in het tweede kwartaal een nettowinst van 2,2 miljard dollar over. Het gaat om meer dan een verviervoudiging ten opzichte van dezelfde periode in crisisjaar 2020

Topbenoeming

De fastfoodketen kondigde ook de benoeming van de Belg Manu Steijaert aan als wereldwijde Chief Customer Officer. Hij komt aan het hoofd te staan van een nieuw team dat zich over klantenbeleving moet buigen en rapporteert voortaan rechtstreeks aan de CEO.

Steijaert is sinds 2001 voor McDonald’s aan de slag en werkte zich via functies in België, Nederland en Frankrijk op tot algemeen directeur van de Amerikaanse hamburgerketen in Nederland, een rol die hij van 2015 uitvoerde tot 2019.

In dat jaar ging hij nog een stapje hoger en kreeg hij als ‘vice president’ de leiding over de operaties in twaalf Europese landen. Zijn eerste professionele ervaringen met McDonald’s gaan veel verder terug. Steijaerts ouders waren franchisenemers van de keten in België, waardoor hij al in 1987 begon mee te draaien in hun restaurants.

Lees ook: Belgische dj’s Dimitri Vegas & Like Mike sluiten marketingdeal met McDonald’s

Meer
Lees meer...
Markten