De bouw van de nieuwe Belgische en Nederlandse mijnenjagers werd gisteren gestart. Beide landen sloten een overeenkomst met een consortium onder leiding van het Franse bedrijf Naval Group voor de bouw van de schepen, zes Belgische en zes Nederlandse. Ook werden de namen van de nieuwe schepen bekendgemaakt.
Admiraal Michel Hofman, de stafchef van Defensie, legde samen met zijn Nederlandse evenknie, Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim, de kiel van de eerste Belgische mijnenjager. Hiermee is de bouw van het schip, in de Franse havenstad Concarneau, officieel gestart. Ook maakten beide leger-topmannen de namen van de twaalf schepen bekend.
In Nederland werd gekozen voor de namen Vlissingen, Scheveningen, IJmuiden, Harlingen, Delfzijl en Schiedam. De zes namen zijn niet lukraak gekozen: elk van de zes zijn havensteden, waar de schepen ook kunnen aanmeren. De Belgische namen lijken wel willekeurig te zijn gekozen: Oostende, Brugge, Antwerpen, Tournai (Doornik), Rochefort en Liège (Luik).
Strijd nabij
De deal voor de aankoop van zes Belgische en zes Nederlandse mijnenjagers werd in maart 2019 gesloten, in een samenwerkingsakkoord tussen de toenmalige ministers voor Defensie, Didier Reynders (MR) voor België en zijn Nederlandse collega Ank Bijleveld (CDA). De huidige mijnenjagers zijn al 30 jaar oud en zijn bijna pensioengerechtigd. Ook zijn ze niet meer aangepast aan de huidige manier van werken.
De strijd tegen zeemijnen lijkt een ver-van-mijn-bedshow voor de Benelux, maar niets is minder waar: naar schatting liggen nog duizenden mijnen en vliegtuigbommen uit beide wereldoorlogen op de bedding van de Noordzee. De mijnenjagers gaan nog wekelijks op pad om enkelen daarvan onschadelijk te maken.
Veiliger te werk gaan
Om veiliger te werk te gaan zullen de nieuwe mijnenjagers gebruik maken van drones, of onbemande zeevaartuigen. Zo kunnen de grotere schepen op een veilige afstand van de bommen blijven bij het ontmantelen.
Het is de eerste keer dat beide landen één gezamenlijk project plannen en bestellen. België mag, als voortrekker van de bestelling, het eerste schip verwachten tegen 2023; Nederland volgt in 2025. Nederland gaat dan weer het voortouw nemen in het dossier van de multipurposefregatten. De twaalf mijnenjagers zijn goed voor een totaalbestelling van twee miljard euro.
(bzg)