Bordspellen als Monopoly winnen aan populariteit tijdens coronacrisis

De zopas gepubliceerde financiële cijfers van de Amerikaanse speelgoedreus Hasbro geven een unieke kijk in de speelgoedmarkt tijdens de voorbije coronamaanden. Enkele conclusies:

  • Klassieke spelletjes deden het goed. Hasbro’s spellendivisie groeide in de eerste negen maanden van dit jaar met 11 procent qua omzet, tot 1,1 miljard dollar. Het gaat onder meer om klassiekers als Monopoly, Dungeons and Dragons en het cardgame Magic: The Gathering.
  • Bij het speelgoed voor kleinere kinderen valt de tegenvallende verkoop van merchandising rond Peppa Pig en PJ Masks op, met een gemiddeld omzetverlies van 21 procent.
  • Ook ander speelgoed dat gelinkt is aan tv of film doet het slecht. Dat heeft wellicht te maken met het uitblijven van nieuwe releases en uitstel van grote filmproducties als gevolg van de coronacrisis.
  • De speelklei Play-Doh vinkt Hasbro dan weer aan als een van de groeiers.
  • Bij de zogeheten ‘partner brands’, allianties met grote externe merken, boeren de collecties van Marvel en Frozen achteruit, zegt Hasbro, terwijl speelgoed rond Star Wars en The Mandalorian in de lift zit.
Baby Yoda – foto Hasbro
  • De achteruitgang van Frozen (onder meer de personages Elsa en Anna) is opvallend, want Hasbro’s concurrent Mattel rapporteerde vorige week nog een forse stijging in de populariteit van Barbie, een concurrent van Elsa en Anna.