Key takeaways
- Consumenten dagen Booking.com in Nederland voor de rechter wegens concurrentiebeperkende praktijken.
- Het platform wordt beschuldigd van het misbruiken van zijn dominante marktpositie, het misleiden van klanten en het verstikken van de concurrentie.
- Iedereen die sinds 2013 een hotelkamer heeft geboekt bij Booking.com kan een schadevergoeding eisen.
Een Nederlandse Consumentenorganisatie, de Consumentenbond, en de Stichting Consumenten Concurrentie Claims (CCC) dagen Booking.com voor de rechter. Dat doen ze met de bewering dat het platform zich schuldig heeft gemaakt aan concurrentiebeperkende praktijken, wat heeft geleid tot opgeblazen hotelkamerprijzen voor miljoenen Nederlandse consumenten. Zij beweren dat Booking.com zijn dominante marktpositie heeft misbruikt, zijn klanten heeft misleid en de concurrentie heeft gesmoord, waardoor consumenten financiële schade hebben opgelopen.
De organisaties beweren dat Booking.com illegale afspraken en praktijken heeft gebruikt. Zo kon het voorkomen dat hotels lagere prijzen of betere deals aanbieden. Ze halen onderzoek aan dat wijst op overtredingen van de mededingings- en consumentenwetgeving. Daarnaast beschuldigen ze Booking.com van het gebruik van misleidende tactieken. Daarbij horen valse kortingen, onvolledige prijsinformatie en kunstmatige schaarste om de keuze van de consument te manipuleren.
Schadevergoeding voor consumenten
De Consumentenbond nodigt iedereen uit die sinds 1 januari 2013 een hotelkamer heeft geboekt via Booking.com of soortgelijke platforms om zich te registreren. Potentiële eisers zijn onder meer consumenten die rechtstreeks bij hotels hebben geboekt. De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van factoren zoals het aantal boekingen, de kamerprijs en de bestemming.
Geschiedenis van vergelijkbare claims tegen Booking.com
De rechtszaak volgt op eerdere claims tegen Booking.com in Europa, waarbij hotels de hoge commissies en beperkende “pariteitsclausules” van het platform aanvochten. In een uitspraak van het Europese Hof van Justitie werd vastgesteld dat deze clausules de Europese mededingingswetgeving schonden door hotels te verbieden om elders lagere prijzen aan te bieden. In de huidige zaak wordt een aanzienlijke schadevergoeding geëist voor hotels in heel Europa die tussen 2004 en 2024 buitensporig hoge commissies zouden hebben betaald.