Key takeaways
- Uit een onderzoek van Ryanair zelf blijkt dat eDreams 15,62 euro vraagt voor een gereserveerde stoel die op de officiële website van Ryanair slechts 5,62 euro kost.
- Booking.com brengt klanten hoge prijzen in rekening voor vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen, waar de prijzen lager zijn als ze rechtstreeks via de website van de luchtvaartmaatschappij worden geboekt.
- Uit het onderzoek blijkt dat reisbureaus tot 178 procent boven de door de luchtvaartmaatschappij vastgestelde tarieven vragen voor diensten als gereserveerde stoelen, vliegtarieven, priority boarding en bagage.
Een onderzoek uitgevoerd door Ryanair onthult aanhoudende gevallen van online reisbureaus, zoals eDreams en Booking.com, die de vliegprijzen opdrijven.
Volgens Ryanair drijft geen enkel bedrijf de prijzen zo fors op als eDreams. Dat online reisbureau vroeg 15,62 euro voor een gereserveerde stoel die op de officiële website van Ryanair slechts 5,62 euro kost. De website verhoogde ook de prijzen voor de priority boarding service en rekende 13,18 euro aan in vergelijking met de werkelijke prijs van 6,18 euro op Ryanair.com, en voor een tas van 10 kg vroeg eDreams een bijdrage van 26,99 in vergelijking met de 12,99 euro die rechtstreeks via Ryanair werd aangeboden.
Booking.com ook ontmaskerd
Booking.com werd ook onder de loep genomen voor het teveel aanrekenen aan klanten voor vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen, waar de prijzen aanzienlijk lager zijn als ze rechtstreeks via de website van de luchtvaartmaatschappij worden geboekt.
Ryanair pleit voor consumentenbescherming tegen deze misleidende praktijken en dringt er bij Europese regeringen en consumentenautoriteiten op aan om maatregelen te nemen die transparante prijzen garanderen voor alle tussenpersonen. Net als Ryanair’s “Approved OTA” partners die zich al houden aan duidelijke prijsstructuren, zouden alle online reisbureaus verplicht moeten worden om consumenten eerlijke en oprechte prijsinformatie te bieden.
Ryanair eist actie
Dara Brady, een vertegenwoordiger van Ryanair, verklaarde dat het onderzoek van december nog steeds de te hoge prijzen van eDreams en Booking.com aan het licht brengt, waarbij nietsvermoedende klanten tot 178 procent boven de door de luchtvaartmaatschappij vastgestelde prijzen worden aangerekend voor verschillende diensten zoals gereserveerde stoelen, vliegtickets, priority boarding en bagage.
“Ryanair blijft zich inzetten om consumenten te beschermen tegen deze schadelijke praktijken en roept Europese overheden en consumentenautoriteiten op om onmiddellijk actie te ondernemen tegen deze ondoorzichtige praktijken”, klinkt het.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!