Het is superhandig: Je boodschappenlijstje online indienen en ze vervolgens ophalen bij een afhaalpunt. Geen ellelange zoektocht naar bepaalde producten of wachtrijen aan de kassa meer. Dat is het principe van Collect & Go. Maar wat kost het jou uiteindelijk in vergelijking met de klassieke manier van boodschappen doen? Is het goedkoper of juist duurder?
Wat is Collect & Go?
Collect & Go is een afhaaldienst in België, die wordt aangeboden door Colruyt. Je dient je boodschappenlijst online in en kan de boodschappen vervolgens afhalen bij een van de afhaalpunten. Je betaalt hiervoor wel €5,50 aan servicekosten. Maar goed, dan heb je wel in één keer al je boodschappen klaarstaan. Een prima service dus. Toch zijn er heel wat mensen die klagen over producten die online flink duurder kunnen uitvallen dan in de eigenlijke winkel zelf.
Flinke prijsverschillen
Het blijkt dat er aardig wat producten die online verkocht worden een stuk duurder zijn vergeleken met de prijzen in de winkel.Hier wordt dan ook op verschillende internetfora over geklaagd. Zo blijkt op het forum spaargids.be dat bijvoorbeeld ice tea en koffiecups in de winkel een stuk goedkoper zijn dan online, met prijsverschillen van zo’n 20 procent. De verschillen kunnen zelfs nog een stuk hoger oplopen.Uitschieter is een halve kilo pastasaus Spagheroni: deze is ruim 70 procent duurder bij Collect & Go vergeleken de prijs in de winkel.
Andersom is er nauwelijks prijsvoordeel. Een product is online bijna nooit goedkoper dan in de winkel.Maar ook bovengenoemde voorbeelden zijn eerder uitzondering dan regel. Uit onderzoek van de Belgische krant De Standaard blijkt dat er bij bijna 90% van de gekochte producten geen prijsverschil is. Bij een gemiddelde kassabon zal hierdoor uiteindelijk 1 tot 3% meer afgerekend moeten worden bij Collect & Go. Dat is wel exclusief de servicekosten.
Waarom liggen de prijzen niet gelijk?
Wat verklaart nu het verschil tussen de productprijzen? Colruyt ziet gewone en online winkels als twee aparte zaken. De prijs wordt dan ook verschillend berekend. De prijs van producten in de winkel wordt vergeleken met andere winkels in de regio. Maar de prijzen van de webwinkel, Collect & Go dus, wordt vergeleken met de andere online prijzen. Op die manier kunnen er dus flinke prijsverschillen ontstaan tussen twee identieke producten van Colruyt. Wanneer men bij de concurrent in de winkel bijvoorbeeld een prijsverlaging doorvoert, zal dat bij Colruyt ook gebeuren. Maar wanneer de concurrent geen webwinkel zoals Collect & Go heeft, dan zal die prijs bij Colruyt ook alleen aangepast worden in de ‘fysieke’ winkel en niet online.
Op die manier ligt de prijs in de winkel soms stukken lager dan de prijs die je online betaalt. Dat staat ook in de kleine lettertjes te lezen van de algemene voorwaarden van Colruyt en dus staan zij wettelijk gezien hier volledig in hun recht. Het is echter de vraag of hun klanten dat ook op die manier zien.
Imago
Ook al geldt voor de meeste producten dat de prijzen gelijk liggen, soms loopt zoals eerder beschreven het prijsverschil aardig op. En dat is natuurlijk precies wat blijft hangen bij de klant. Het risico dat de klant zich in de maling voelt genomen, is dan ook zeker niet te onderschatten. Dat is ook precies wat op de fora te lezen is. Imagoschade is op die manier snel opgelopen. Het is echter de vraag of ‘de beste prijs’ ook daadwerkelijk prioriteit heeft bij de meerderheid van de klanten die online boodschappen doet.
Door de servicekosten is online boodschappen doen sowieso niet de goedkoopste optie. Comfort is wel een belangrijk criterium: Je boodschappen zijn al ingepakt, je hoeft niet te zoeken naar producten en lang in de rij te staan. Gaat het je puur om de voordeligste prijs? Dan doe je gewoon je boodschappen in de fysieke supermarkt. Of toch niet?
Impulsaankopen
Er is een reden waardoor je misschien toch online goedkoper uit bent. Je vermijdt hierdoor namelijk het doen van impulsaankopen. In de supermarkt is heel goed nagedacht over de opstelling: welk product ligt waar. Zo liggen de duurdere merken op ooghoogte en de goedkopere producten onderaan. Die liggen dus minder in het zicht. Bij het lopen door de supermarkt kom je continu in aanraking met aanbiedingen of lekker ruikende broodjes. En bij het wachten in de rij vindt je niet voor niets chocoladerepen bij de kassa.
Je bent zo geneigd veel sneller thuis te komen met meer producten dan je eigenlijk van plan was te gaan halen. En dus ook met een hoger bedrag op je kassabon. Hier heb je online een stuk minder last van: je wordt veel minder blootgesteld aan die verleidingen.
Conclusie
Feitelijk gezien zijn boodschappen bij Collect & Go 1 tot 3% duurder dan bij de gewone supermarkt. Gevoelsmatig kan dat een stuk hoger liggen, omdat bij een aantal producten de verschillen soms veel groter zijn. Het is echter de vraag of dat prijsverschil belangrijk wordt gevonden door de gemiddelde klant die online boodschappen doet: Je krijgt immers ook meer comfort. Bovendien heb je in de supermarkt zelf meer kans op het doen van impulsaankopen, waardoor je uiteindelijk toch nog duurder uit bent.