Bol.com weert ‘Zwarte Piet’ verder van site

Op Bol.com kan u binnenkort geen producten meer vinden die het label ‘Zwarte Piet’ of ‘huidskleur’ hebben.

Webwinkel Bol.com gaat zijn anti-discriminatiebeleid op scherp zetten, meldt de webshop in een persbericht. Bol zal ook het assortiment aanpassen. Concreet wil dat zeggen dat de termen ‘Zwarte Piet’ en ‘huidskleur’ in productomschrijven zullen veranderd worden naar ‘Piet’ en ‘beige’.

‘Vanuit de feedback/inzichten die we recent hebben gekregen, hebben wij geconcludeerd dat ‘Zwarte Piet’ als kwetsend kan worden ervaren. Al jaren leggen wij de nadruk op Sinterklaas en cadeautjes in onze communicatie-uitingen, daarin speelt ‘Piet’ dus al geen rol meer’, zegt Bol. ‘Vorig jaar namen we het besluit om productafbeeldingen te weren waarop volledig donker geschminkte mensen te zien zijn, met name voorkomend bij het assortiment verkleedkleding en dus ook in het geval van ‘Zwarte Piet’. 

Maar nu wil Bol dus verdere stappen ondernemen. Dus gaan ook de productomschrijvingen en producten die discriminerend zijn, eruit.

Exit Zwarte Piet, welkom Piet

‘Dit jaar gaan we nog een stap verder in ons beleid. We hebben besloten de volgende termen aan te passen in alle titels, productomschrijvingen en productkenmerken op ons platform: ‘Zwarte Piet’ wordt aangepast naar ‘Piet’ en ‘huidskleur’ wordt aangepast naar ‘beige’ of een andere passende kleur, wanneer wordt gerefereerd aan een blanke huidskleur.’

Ook het assortiment wordt opgeruimd. Traditionele Zwarte Pieten, met dikke lippen, oorbellen en dergelijke kunnen dus niet meer. Verkopers krijgen tot eind september om bestaande stock te verkopen, daarna is het einde verhaal voor Zwarte Piet.

Historisch belang

Natuurlijk zijn er boeken en films van historisch belang. Die zullen wel nog verkocht mogen worden, maar krijgen een label. Ook verkleedkledij mag nog, al worden de traditionelere Zwarte Piet-kenmerken zoals oorbellen ook daar geweerd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.