Boeing stelt commerciële lancering van 777X opnieuw uit en loopt tegen miljardenkosten aan


Key takeaways

  • De commerciële lancering van de Boeing 777X wordt uitgesteld tot begin 2027.
  • Deze vertraging heeft invloed op de concurrentiepositie van Boeing ten opzichte van Airbus op de markt voor langeafstandsvliegtuigen.
  • De kosten van het 777X-programma hebben de 11 miljard dollar (ongeveer 9,4 miljard euro) overschreden.

De commerciële lancering van de Boeing 777X wordt opnieuw uitgesteld tot begin 2027. Het uitstel zal waarschijnlijk resulteren in aanzienlijke boekhoudkundige kosten voor de lucht- en ruimtevaartgigant. Lufthansa, die de eerste luchtvaartmaatschappij zou zijn die met de 777X zou vliegen, heeft haar vlootplannen al aangepast. Ook Emirates, de grootste klant van de 777X, is voorzichtig.

Analisten schatten dat de non-cash boekhoudkundige kosten in verband met het uitstel tussen de 2,5 miljard dollar (ongeveer 2,1 miljard euro) en 4 miljard dollar (ongeveer 3,4 miljard euro) kunnen bedragen. Hoewel Boeing de omvang van de financiële gevolgen niet openbaar heeft gemaakt, hebben leidinggevenden de afgelopen weken belangrijke investeerders ontmoet om een schadebeperkingsstrategie voor te bereiden. Het bedrijf is van plan om de financiële gevolgen te spreiden over het gehele 777X-programma.

Competitief landschap

De vertraging betekent een verdere tegenslag voor de 777X, die al zes jaar achterligt op schema. Het vliegtuig is cruciaal voor de concurrentiepositie van Boeing ten opzichte van Airbus op de lucratieve langeafstandsmarkt.

CEO van Boeing Kelly Ortberg heeft vorige maand tijdens een conferentie al gezinspeeld op vertragingen bij de certificering, waarbij hij de tegenslagen toeschreef aan een “berg werk” en niet zozeer aan nieuwe technische problemen. Hij erkende dat zelfs kleine vertragingen in het 777-programma aanzienlijke financiële gevolgen hebben vanwege de verliesgevende positie van het bedrijf.

Kostenoverschrijdingen

Analisten die Boeing op de voet volgen zijn bekend met deze manier van het gebruik van beleggersconferenties om negatief nieuws te voorkomen en de verwachtingen voor de kwartaalcijfers vast te stellen. Ortbergs verwijzing naar programmaverliezen volgens Boeings boekhoudmethode suggereert een substantiële non-cash boekhoudkundige last.

Vertraagde leveringen zullen ook invloed hebben op de kasstroom van Boeing. Dit zal de inspanningen om te herstellen van jaren van crisis en financiële uitdagingen belemmeren. Hoewel het bedrijf verwacht dit jaar een positieve kasstroom te genereren, vormen de vertragingen bij de 777X een belangrijke hindernis.

Boeing heeft al meer dan 11 miljard dollar (ongeveer 9,4 miljard euro) aan kostenoverschrijdingen opgelopen met het 777X-programma door verschillende tegenslagen en door het toegenomen toezicht van de Federal Aviation Administration na de ongelukken met de 737 MAX.

Uitdagingen certificering

De laatste tegenslag is te wijten aan de langzamer dan verwachte voortgang van de veiligheidscertificering met piloten en FAA-inspecteurs aan boord van de 777X testvliegtuigen.

De nieuwe CFO van Boeing, Jay Malave, beoordeelt momenteel de financiële gevolgen van de vertraging. Analisten zien deze overgang als een kans voor Boeing om de verwachtingen van het programma opnieuw te definiëren en de huidige uitdagingen aan te pakken. (fc)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.