Binnenkort vliegen er bij Boeing opnieuw 737 MAX-toestellen van de band, na een pauze van vijf maanden. De vliegtuigbouwer gaat de productie van het beruchte model ‘op een traag tempo heropstarten’. Dat is opvallend want het geplaagde toestel mag op dit moment nog geen passagiers vervoeren van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten.
De Boeing 737 MAX staat wereldwijd aan de grond sinds maart 2018, door twee dodelijke crashes veroorzaakt door problemen met de software van het toestel. De ongevallen kostten het leven aan 346 passagiers en crewleden in totaal. Aanvankelijk bleef Boeing het vliegtuig bouwen, maar in december 2019 werd de productie stopgezet.
Vliegtuigoverschot
Het groen licht om terug te vliegen bleef uit, waardoor Boeing met 400 nieuwe vliegtuigen zat die het niet mocht afleveren aan luchtvaartmaatschappijen. Tot op heden wachten die toestellen nog steeds op een afnemer. Bovendien bracht het onderzoek naar de crashes zoveel interne problemen aan het licht, dat luchtvaartmaatschappijen bestelling na bestelling annuleerden.
De luchtvaartregulator Federal Aviation Administration (FAA) heeft het toestel sinds de ongevallen nog steeds geen nieuw certificaat gegeven voor gebruik in de commerciële luchtvaart. Onderzoekers vonden verschillende productiefouten en softwarebugs, bovenop het probleem met de MCAS-vluchtcomputer dat hoogstwaarschijnlijk de fatale crashes veroorzaakte.
Product waar geen vraag naar is
Boeing zegt nu dat het tijdens de opschorting initiatieven lanceerde die de ‘veiligheid op de werkvloer en de kwaliteit van het product verbeterd hebben.’
‘We zijn voortdurende bezig om ons productieproces te evalueren en nog sterker te maken’, zegt Walt Odisho, general manager van het 737 MAX-programma, in een persbericht.
De Amerikaanse vliegtuig- en wapenfabrikant zei vorig jaar dat het niet verwacht dat de 737 MAX zal vliegen voor de zomer van 2020. Intussen is het luchtverkeer bijna tot nul herleidt door de coronapandemie, en hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd het moeilijk om het hoofd boven water te houden. De vraag naar nieuwe toestellen is daardoor zo goed als onbestaande. In dat opzicht is de beslissing van Boeing des te opmerkelijker.
De vliegtuigbouwer kondigde onlangs zelf aan door de crisis 7.000 werknemers te zullen ontslaan.