Key takeaways
- Boeing heeft een contract van 2,04 miljard dollar (1,7 miljard euro) gekregen van de Amerikaanse luchtmacht om de ontwikkeling van het B-52 Commercial Engine Replacement Program (CERP) voort te zetten.
- CERP zal verouderde motoren op B-52H-bommenwerpers vervangen door nieuwe Rolls-Royce F130 motoren.
- Dat moet zorgen voor betere prestaties, lagere onderhoudskosten en een efficiënter brandstofverbruik.
Boeing heeft een contract van 2,04 miljard dollar (1,7 miljard euro) gekregen voor de verdere ontwikkeling van het B-52 Commercial Engine Replacement Program (CERP). Deze aanzienlijke investering weerspiegelt de toewijding van de Amerikaanse luchtmacht om haar verouderende vloot van B-52H bommenwerpers te moderniseren.
Betere prestaties en efficiëntie
De taakopdracht richt zich op revisieactiviteiten na het ontwerp, inclusief systeemintegratie en het aanpassen en testen van twee B-52-vliegtuigen met nieuwe Rolls-Royce F130-motoren. Deze commerciële afgeleide motoren zullen naar verwachting de betrouwbaarheid verbeteren, de onderhoudskosten op de lange termijn verlagen, de brandstofefficiëntie verbeteren, het vermogen om elektrisch vermogen op te wekken vergroten en digitale motorbedieningen en geavanceerde cockpitdisplays introduceren.
Het werk aan het programma zal worden uitgevoerd in verschillende Boeing-faciliteiten in Oklahoma City, San Antonio, Seattle en Indianapolis. De voltooiing van het project is gepland op 31 mei 2033, met initiële financiering voor het fiscale jaar 2026.
Modernisering vloot
Het initiatief om de motoren te vervangen is de laatste stap in een moderniseringsprogramma voor de B-52H vloot. Deze upgrades zijn essentieel om de levensduur van de bommenwerper tot in 2050 te verlengen en zijn blijvende operationele effectiviteit in verschillende missiescenario’s te garanderen. De B-52H blijft de hoeksteen van het langeafstandsaanvalsvermogen van de Verenigde Staten en ondersteunt een breed scala aan missies, van strategische aanvallen tot nabije luchtsteun en nucleaire afschrikking.
De post-critical design review-fase richt zich op vliegtuigmodificaties en praktische tests. Door twee B-52’s aan te passen, kunnen ingenieurs de integratie, prestaties en ondersteunbaarheid van het nieuwe motorsysteem valideren voordat het op grote schaal in de hele vloot wordt geïmplementeerd. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

