Boeing defensiemedewerkers staken over loon en secundaire arbeidsvoorwaarden


Key takeaways

  • Meer dan 3.000 Boeing defensiemedewerkers in Missouri en Illinois zijn in staking gegaan vanwege onenigheid over loon, werktijden en pensioenuitkeringen.
  • De staking verstoort de productie van F-15 gevechtsvliegtuigen en andere militaire vliegtuigen en is de eerste staking bij de defensiedivisie van Boeing sinds 1996.
  • Boeing CEO Kelly Ortberg bagatelliseert de mogelijke gevolgen van de huidige staking en zegt dat deze veel minder groot zal zijn dan de staking van vorig jaar van werknemers in de passagiersluchtvaart.

Meer dan 3.000 werknemers in de defensiesector van Boeing zijn maandag in staking gegaan, waardoor de problemen van de al in moeilijkheden verkerende luchtvaartgigant nog groter zijn geworden. Leden van vakbonden in Missouri en Illinois, verantwoordelijk voor het bouwen van F-15 straaljagers en andere militaire vliegtuigen, verwierpen het laatste aanbod van Boeing vanwege onenigheid over loon, uren en pensioenuitkeringen.

Redenen achter de staking

Boeing zei teleurgesteld te zijn dat haar werknemers een aanbod afwezen dat een loonsverhoging van gemiddeld 40 procent beloofde. Het bedrijf heeft te kampen met een reeks tegenslagen, waaronder veiligheidsproblemen en de financiële gevolgen van een langdurige staking van werknemers van passagiersvliegtuigen vorig jaar.

De staking wordt geleid door een lokale afdeling van de International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) in St Louis, de thuisbasis van het productiecentrum van Boeing voor defensie. De IAM, die ongeveer 600.000 leden in verschillende industrieën vertegenwoordigt, zei dat de staking gaat om het eisen van respect en een eerlijke behandeling in plaats van het accepteren van loze beloften.

Reactie Boeing

Dit is de eerste staking bij de defensiedivisie van Boeing sinds 1996, toen de activiteiten voor meer dan drie maanden werden stilgelegd. De CEO van Boeing, Kelly Ortberg, bagatelliseerde echter de mogelijke gevolgen van de huidige staking en zei dat deze aanzienlijk kleiner zou zijn dan die van vorig jaar. Die trog toen ongeveer 30.000 werknemers in de sector van de passagiersvliegtuigen. Hij sprak zijn vertrouwen uit in het vermogen van Boeing om de situatie te beheersen.

Recente uitdagingen

Boeing heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een reeks crises, waaronder twee fatale vliegtuigcrashes en een incident in de lucht waarbij een onderdeel van een van haar vliegtuigen loskwam. In 2018 crashte een Boeing 737 kort na het opstijgen vanuit Jakarta, Indonesië, waarbij alle 189 passagiers en bemanningsleden omkwamen. Een paar maanden later stortte een andere Boeing kort na het opstijgen neer in Ethiopië, waarbij 157 mensen omkwamen.

Ook raakte in 2024 een paneel dat een ongebruikte nooduitgang afdekte op een Boeing 737 Max los tijdens de vlucht. Als gevolg van deze problemen leverde het bedrijf vorig jaar slechts 348 vliegtuigen af aan klanten, wat de laagste productie sinds het begin van de pandemie betekent.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.