Key takeaways
- Boeing heeft de eerste levering van de 777X uitgesteld tot 2027.
- Dit uitstel komt bovenop de kosten die al zijn opgelopen door tegenslagen in het 777X-programma.
- Ondanks de problemen boekt Boeing vooruitgang met het 737 MAX-programma en genereert het een positieve kasstroom.
Boeing heeft opnieuw tegenslag gehad met haar 777X-programma, waardoor de eerste levering is uitgesteld tot 2027 en er een last van bijna 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) is ontstaan. De vertraging is de zoveelste horde voor de lucht- en ruimtevaartgigant.
Financiële gevolgen van vertragingen
De lancering van de 777X stond oorspronkelijk gepland voor 2020, maar heeft al herhaaldelijk vertraging opgelopen. Vorige maand erkende Boeing-CEO Kelly Ortberg dat er nog een aanzienlijke hoeveelheid werk moest worden voltooid. Hij zei daarbij wel dat er geen nieuwe technische problemen waren vastgesteld.
Voortgang bij andere programma’s
Ondanks deze tegenslagen boekt Boeing vooruitgang met haar 737 MAX-programma. Na een periode van productiestops en kwaliteitsproblemen heeft het bedrijf de maandelijkse productie geleidelijk opgevoerd en onlangs goedkeuring gekregen om de productie op te voeren naar 42 vliegtuigen per maand.
De financiële resultaten van Boeing voor de drie maanden tot september lieten een nettoverlies zien van 5,34 miljard dollar (4,58 miljard euro), of 7,14 dollar (6,13 euro) per aandeel. Het bedrijf boekte echter voor het eerst sinds 2023 een positieve vrije kasstroom van 238 miljoen dollar (204 miljoen euro).
Focus op leveringen
Leveringen blijven een cruciale metriek voor Boeing, omdat ze inkomsten en kasstroom genereren. Het bedrijf leverde in september 55 jets af, de beste prestatie voor de maand sinds 2018. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 33 leveringen een jaar eerder. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

