Afgelopen jaar heeft autobouwer BMW ruim 2,52 miljoen auto’s verkocht, dat is een stijging van 1,2 procent. En 2020 belooft nog beter te worden, maakte BMW bekend in München.
In 2018 mocht de Duitse groep, met merken als BMW, Mini Cooper en Rolls Royce, nog een verkoop van 2,49 miljoen auto’s noteren. Dankzij de stijging van 1,2 procent in 2019 heeft verkoopdirecteur Pieter Nota het over een recordjaar qua verkoop.
‘Vol vertrouwen’
Ook dit jaar wil BMW goede resultaten neerzetten. ‘We zien het komende jaar met vertrouwen tegemoet en nemen ons voor om de omzet in 2020 opnieuw te verhogen’, stelt Nota verder in een verklaring.
De optimistische toon bij BMW is enigszins in tegenspraak met de rest van de auto-industrie. Vorig jaar daalde de autoproductie in Duitsland naar het laagste peil in bijna een kwarteeuw, als gevolg van de brexit-perikelen en handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China.
Europese boetes
Verder doemt ook het (klimaat)beleid op als uitdaging voor BMW. Net zoals rivalen Audi en Mercedes-Benz moet de luxewagenbouwer een evenwicht vinden tussen de productie van auto’s op fossiele brandstoffen en elektrische wagens. Een omslag is nodig om de Europese uitstootnormen te respecteren én zware boetes te vermijden.
Audi en Mercedes moeten hun verkoopcijfers voor 2019 overigens nog bekendmaken.
Lees ook: