BMW wil verkoop van luxewagens verdubbelen

De Duitse autobouwer BMW wil de omzet van zijn grote luxemodellen verdubbelen. Deze strategie moet de winstmarges, die hebben geleden onder de investeringen in nieuwe technologieën, doen herleven. Dat heeft Nicolas Peter, financieel directeur van de Duitse autofabrikant, aangekondigd. 

Vorig jaar verkochten de luxemodellen van BMW gezamenlijk ongeveer 65.000 exemplaren. Volgend jaar moet die vloot – bestaande uit onder meer de types i8, 8-serie, X7 en 7-serie – een verkoop van ongeveer 135.000 eenheden opleveren.

Investeringen

‘BMW wil ook de volgende jaren een verdere groei realiseren,’ benadrukt Peter. ‘We verwachten dat het premiumsegment betere resultaten zal laten optekenen dan de totale automarkt. Maar tevens zijn we ervan overtuigd dat BMW op die luxemarkten bovengemiddeld zal presteren.’

‘Luxewagens bieden betere winstmarges dan de gemiddelde automarkt. Dit zal de automotive-divisie van BMW helpen om opnieuw een operationele marge tussen 8 procent en 10 procent te realiseren.’

De kosten voor het ontwikkelen van kleinere auto’s, waaronder een elektrische Mini, hebben de winstgevendheid van de Duitse autogroep aangetast. In maart waarschuwde BMW dan ook te verwachten dat de winsten voor belastingen dit jaar wellicht met meer dan 10 procent zouden dalen. Tegelijkertijd kondigde het bedrijf een besparingsplan van 12 miljard euro aan om de hogere investeringen in technologie te compenseren.

Elektrisch

Het bedrijf benadrukt tegelijkertijd om met zijn dochtermerk Mini in het segment van de kleinere stadsauto actief te willen blijven. Nochtans hebben kleinere voertuigen de neiging ​​lagere marges op te leveren, terwijl klanten tonen steeds grotere voertuigen te willen kopen.

‘Mini is voor BMW een strategische divisie,’ benadrukt Peter. Hij wijst er daarbij op dat kleinere wagens bij stedelijke klanten steeds relevanter worden.

Om de ontwikkelingskosten voor elektrische en bestuurderloze auto’s te verlagen, zal BMW volgens Peter allianties nastreven. Onder meer is een samenwerking met Great Wall, de Chinese partner van het Duitse concern, om een goedkope elektrische auto op de markt te brengen. 

Hij wijst er daarbij wel op dat bij elektrische voertuigen grote modellen gemakkelijker rendabel gebouwd kunnen worden dan kleinere types.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.