BMW onthult zijn Vision Neue Klasse, het derde model in de Vision-reeks met de meest geavanceerde elektrischevoertuigtechnologie. Onder de motorkap schuilt het Neue Klasse-platform, dat een geheel nieuw tijdperk van duurzame auto’s belooft.
Het nieuws: In de marge van de IAA Mobility-autoshow in München heeft BMW zijn nieuwste concept onthuld, de Vision Neue Klasse, een sportieve sedan.
- Deze auto is de vrucht van het Neue Klasse-platform, ontworpen om de toekomstige generatie elektrische voertuigen te ondersteunen.
- In een interview met CNBC verklaarde BMW CEO Oliver Zipse “dat met de BMW Vision Neue Klasse alle innovatieve krachten op het gebied van elektrificatie en digitalisering worden benut. Bovendien is deze auto ook ontworpen met het oog op het principe van de circulaire economie.”
Revolutionaire innovaties
Waar gaat het over? BMW introduceert met het Vision Neue Klasse-concept enkele revolutionaire innovaties.
- De Vision Neue Klasse is uitgerust met een interactief head-up display genaamd Panoramic Vision. Dat strekt zich uit over de hele breedte van de voorruit en is zichtbaar voor alle passagiers, niet alleen de bestuurder.
- Het 3D Head-Up Display, het centrale scherm en het multifunctionele stuur maken deel uit van de nieuwe generatie BMW iDrive. Het projecteert informatie over de volledige breedte van de voorruit (via Panoramic Vision), inclusief virtuele rijgegevens, entertainment- en navigatie-informatie.
- Aan de buitenkant benadrukt de Vision Neue Klasse de koplampverlichting met een BMW-rooster en LED-technologie. Dat resulteert in een driedimensionaal effect. Dit rooster is aanzienlijk smaller dan die in eerdere versies.
- De koplampen zijn geïntegreerd in het rooster. Dit patroon wordt herhaald aan de achterkant, waar de achterlichten een brede band vormen die zich over de hele breedte van de auto uitstrekt, met in het midden het BMW-logo.
- De standaard zijspiegels worden vervangen door kleine steuntjes die beelden projecteren op het Panoramic Vision-scherm of andere zijwaartse schermen (deze informatie moet nog bevestigd worden bij de officiële lancering van de Vision Neue Klasse).
- De auto maakt geen gebruik van traditionele deurklinken. In plaats daarvan wordt elektronische inkt op de ramen gebruikt. Die geeft passagiers aan waar ze moeten drukken om de deuren van buitenaf automatisch te openen.
Duurzaamheid voorop
Naast deze innovaties is het ontwerp van de Vision Neue Klasse vrij minimalistisch. Vooral in vergelijking met het nogal radicale en futuristische BMW i Vision Dee-concept. BMW mikt hier niet alleen op absolute technologische innovatie, maar ook op een duurzamere Neue Klasse.
- De BMW Neue Klasse-reeks vermindert de CO₂-uitstoot van zijn wagens over hun hele levenscyclus. Dat dankzij “grondstofvriendelijke productiemethodes, een verhoogd gebruik van secundaire grondstoffen en een uiterst efficiënte volledig elektrische aandrijving”, beweert het merk op zijn website.
- Energie-efficiëntie is hier van cruciaal belang. BMW verwacht dat toekomstige modellen op het Neue Klasse-platform, uitgerust met zesde generatie eDrive-technologie, tot 30 procent sneller zullen laden dan huidige modellen. Ze hebben ook een actieradius die 30 procent hoger ligt.
- Dit zou kunnen resulteren in een actieradius van meer dan 800 kilometer en laadsnelheden van meer dan 300 kWh, volgens de website T3.
“Wij denken dat elektromobiliteit ’s werelds belangrijkste groeisegment voor de auto-industrie wordt en wij willen hier een vooraanstaande speler zijn”, aldus Oliver Zipse, CEO van BMW.
Concurrenten zullen niet op BMW wachten
Men zal echter geduld moeten hebben. De eerste elektrische voertuigen van de “Neue Klasse” zullen pas in 2025 in productie gaan. Wat de concurrenten van BMW ruimschoots de tijd geeft om hun voorsprong te vergroten (of in te halen).
Tesla heeft de prijzen van verschillende modellen in China en de Verenigde Staten opnieuw verlaagd. Tegelijkertijd heeft het merk een nieuwe versie van zijn Model 3 onthuld.
De Chinese marktleider BYD heeft recordleveringen aangekondigd voor de eerste helft van het jaar. Het merk is van plan om zijn Amerikaanse rivaal verder in te halen. Om nog maar te zwijgen van Volkswagen, Toyota en Co, die niet van plan zijn zich gewonnen te geven. Ook zij halen alles uit de kast in de elektrificatie-race. (nd)