De verkoop van elektrische auto’s – zowel puur elektrische modellen als hybride voertuigen – heeft bij de Duitse autofabrikant BMW de grens van een miljoen exemplaren overschreden. Tegen midden dit decennium wil de constructeur een volgende mijlpaal van twee miljoen exclusief elektrische wagens bereiken. Dat heeft Pieter Nota, binnen de raad van bestuur van BMW belast met het toezicht op marketing en verkoop, gezegd.
Nota wees er daarbij op dat ongeveer 70 procent van de elektrische wagens die de constructeur tot nu toe heeft verkocht, door een hybride motor werden aangedreven.
Belangrijke rol
“BMW is ervan overtuigd dat hybride modellen in de nabije toekomst in de autosector een belangrijke rol zullen blijven opeisen”, verduidelijkte Pieter Nota nog. “Dat geldt vooral voor klanten die geen gemakkelijke toegang op oplaadmogelijkheden hebben.”
“De verdere modernisering van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, vertegenwoordigt een belangrijke stap in de richting van een industrie met een duurzamer karakter. Alleen op die manier kunnen we voor ons hele klantenbestand een verschil maken.”
Om de uitstoot van broeikasgassen door de autosector terug te schroeven, mag men zich volgens BMW niet uitsluitend richten op elektrische wagens die door batterijen worden aangedreven. “Daarentegen moet geïnvesteerd worden in een bredere reeks technologieën”, verduidelijkt de constructeur.
BMW verzet zich ook met klem tegen een algemeen verbod op de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor. Bij talloze gelegenheden heeft de Duitse autobouwer bovendien al herhaald dat een gebrek aan oplaadinfrastructuur een grote drempel vormt om de consument sneller te kunnen bewegen elektrische mobiliteit te adopteren.
Weekendploegen
BMW wil volgend jaar in elke Duitse fabriek van de groep elektrische wagens produceren. Over twee jaar zou BMW bovendien in ongeveer 90 procent van de marktsegmenten die de constructeur bestrijkt, ten minste één volledig elektrisch model in aanbod willen hebben.
Tegen eind dit decennium moeten volledig elektrische wagens minstens 50 procent van de wereldwijde verkoop van BMW vertegenwoordigen.
De constructeur zou tevens overwegen om tijdens het eerste kwartaal van volgend jaar in zijn fabriek in München zaterdagploegen in te schakelen. Die ingreep zou noodzakelijk zijn om de grote vraag naar het nieuwe elektrische model i4 bij te houden.
Deze elektrische sedan is sinds eind oktober in de fabriek in München in productie. De eerste exemplaren zijn recent aan de klanten afgeleverd.
Momenteel moeten kopers van de i4 echter met een wachttijd van ongeveer negen maanden rekening houden. BMW verwacht echter dat die periode binnenkort zelfs tot een jaar zou kunnen oplopen.
(kg)