De Duitse autofabrikant BMW zal de eigen productie van batterijen voor elektrische auto’s pas opvoeren wanneer de technologie zich verder heeft ontwikkeld. Dat heeft Nicolas Peter, financieel directeur van BMW, benadrukt. Met deze keuze blijkt BMW de overstap naar elektriciteit voorzichtiger aan te pakken dan een aantal sectorgenoten.
BMW koopt momenteel batterijen aan bij onder meer de Chinese groep Catl, het Zuid-Koreaanse concern Samsung en de Zweedse onderneming Northvolt. Tegelijkertijd werkt de Duitse constructeur aan de bouw van een eigen pilootfabriek voor de eigen productie van batterijen.
Onzekerheid
“Met de partners die we momenteel hebben, hebben we echter onze behoeften aan batterijen voor de volgende jaren bijzonder goed verzekerd”, bracht Nicolas Peter in een gesprek met het persbureau Reuters naar voor. “BMW zal zich ook niet haasten om zijn eigen celproductie op te schalen.”
“Het is immers op dit ogenblik nog niet mogelijk aan te duiden welke technologie de volgende tien tot vijftien jaar bij de aandrijving van de auto zal domineren. Daarom is het belangrijk om met wereldwijde partners in de ontwikkeling van batterijtechnologie te investeren.”
Manfred Schoch, hoofd van de ondernemingsraad van BMW, heeft er nochtans bij de autobouwer op aangedrongen om de batterijproductie op te voeren, zodat de bevoorrading zou kunnen worden veiliggesteld en bijkomende arbeidsplaatsen zouden kunnen worden gecreëerd.
Volkswagen en Daimler, de Duitse rivalen van BMW, hebben beide rechtstreekse belangen in producenten van autobatterijen. Daimler, dat voor 33 procent eigenaar is van Automotive Cells Company, gaf in juli aan van plan te zijn acht gigafabrieken te zullen bouwen om met een aantal partners batterijen te produceren.
Volkswagen is anderzijds van plan om tegen eind dit decennium in Europa zes batterijfabrieken te bouwen. Ook die constructeur wil daarbij met een aantal partners, zoals Chinese Gotion High-Tech en Northvolt, samenwerken. Volkswagen heeft in Northvolt trouwens een belang van 20 procent.
Assemblage
“In alle fabrieken van BMW zullen wel installaties voor de assemblage van batterijen worden voorzien”, benadrukte Peter. “Voor de levering van de batterijen zal de groep echter voorlopig van partners afhankelijk blijven.”
Toch erkende de financieel directeur dat de overgang naar elektrische voertuigen bij BMW sneller is gegaan dan twee tot drie jaar geleden werd verwacht. De verkoop van elektrische wagens liet bij de Duitse constructeur vorig jaar een verdubbeling optekenen. Bovendien wordt er van overvolle orderboeken gewag gemaakt.
BMW realiseerde een vroege intrede op de markt van de elektrische wagens. Momenteel blijft de elektrische portfolio van het Duitse concern echter achter op het aanbod dat een aantal rivalen op de markt brengen.
BMW zou volgens woordvoerders wel van plan zijn om in zijn fabriek in München vanaf april op zaterdag een extra werkshift in te voeren om aan de vraag te kunnen voldoen.
(lb)