Terwijl cryptomunten het vrij slecht doen, is de technologie waarop ze allemaal zijn gebaseerd, de zogeheten blockchain, van toenemend belang voor andere economische sectoren. Misschien is blockchain wel de echte revolutie.
Namaak is een wijdverbreid en oud verschijnsel dat als een plaag wordt beschouwd door bedrijven die luxegoederen op de markt brengen. In 2017 hebben zij naar schatting maar liefst 98 miljard dollar aan inkomsten misgelopen door de verkoop van namaakproducten met hun merknamen erop.
Fraudebestendig
Blockchain zou het geheime wapen van grote merken kunnen worden in hun strijd tegen namaak. Luxemerkenconglomeraat LVMH bundelde in april 2021 de krachten met Prada en Cartier om Aura Blockchain Consortium op te richten, een platform zonder winstoogmerk dat een “digitale tweeling” creëert voor designerproducten, meldt CNN. Aangezien blockchain, in een notendop, een digitaal grootboek is dat niet kan worden bewerkt, gewijzigd of veranderd, kan het de creatie mogelijk maken van een soort fraudebestendige “digitale ID-kaarten” voor elk luxehorloge of designerkledingstuk.
Door een “digitale tweeling” te creëren voor fysieke producten zoals schoenen of handtassen, verzamelt de Aura-software informatie zoals het type en de herkomst van het materiaal, waar en wanneer het werd gemaakt, en het aantal geproduceerde stuks. Met dit “digitale duplicaat” van het gekochte product kan de klant elk detail ervan controleren om er zeker van te zijn dat alles overeenkomt met wat er op papier staat … of beter gezegd in de cloud.
17 miljoen producten
Aan deze technologie hangt wel een prijskaartje, dat momenteel wordt gedekt door de merken die reeds betrokken zijn bij de ontwikkeling van het Aura-systeem, dat begin 2022 werd gelanceerd.
Volgens de voorstanders is er geen uitgebreide kennis nodig van hoe blockchain werkt voor een bedrijf om eraan deel te nemen, en zou het systeem niet zo energieverslindend zijn als soortgelijke systemen die in de cryptosector worden gebruikt. Tot op heden gebruiken meer dan 20 merken Aura, met meer dan 17 miljoen geregistreerde producten op het platform.
(am/fjc)