Key takeaways
- BlackRock, een Amerikaans investeringsbedrijf, verwerft een meerderheidsbelang in Panama Ports via een deal met Hutchison Port Holdings en Hutchison Port Group Holdings.
- De overname breidt BlackRocks invloed uit naar 43 havens in 23 landen.
- De overeenkomst komt er na toenemende Amerikaanse zorgen over de Chinese invloed op kritieke infrastructuur.
Een consortium onder leiding van BlackRock Inc., een Amerikaans investeringsbedrijf, heeft een akkoord bereikt om een meerderheidsbelang te verwerven in Hutchison Port Holdings en Hutchison Port Group Holdings, dochterbedrijven van het in Hongkong gevestigde CK Hutchison Holding. Dit meldt het bedrijf in een persbericht. Met deze overname krijgt het consortium 90 procent van de aandelen in Panama Ports Company, dat twee belangrijke havens aan het Panamakanaal beheert: Balboa en Cristobal.
Door de deal vergroot BlackRock zijn wereldwijde bereik. Het bedrijf controleert nu 43 havens in 23 landen, waaronder Mexico, Nederland, Egypte, Australië en Pakistan. CEO Larry Fink benadrukte dat deze investering bijdraagt aan wereldwijde groei en aansluit bij BlackRocks strategie om kapitaal te verstrekken voor strategische infrastructuurprojecten.
Amerikaanse druk op Panama
De overeenkomst komt er na toenemende Amerikaanse zorgen over de Chinese invloed op kritieke infrastructuur. Senator Ted Cruz waarschuwde begin dit jaar volgens Reuters voor mogelijke Chinese controle over het Panamakanaal. Hij omschreef de door Hutchison Ports beheerde havens als “observatieposten” die China strategische voordelen kunnen opleveren.
Ook minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio drong er tijdens een bezoek aan Panama op aan om de Chinese invloed op het kanaal te beperken. Hij waarschuwde voor mogelijke Amerikaanse sancties als het land hier geen gehoor aan gaf. Kort daarna trok Panama zich terug uit China’s Belt and Road Initiative, een beslissing die op kritiek uit Peking stuitte.
Strategisch belang van het Panamakanaal
Het Panamakanaal, een cruciale handelsroute die de Atlantische en Stille Oceaan verbindt, verwerkt jaarlijks zo’n 40 miljoen containerschepen. Ongeveer 70 procent van het scheepvaartverkeer via het kanaal is gelinkt aan de Verenigde Staten. China is de op één na grootste gebruiker.
De overname van de Panamese havens wordt in Washington gezien als een strategische overwinning. De Trump-administratie beschouwt het als een stap om de Chinese invloed op mondiale handelsroutes terug te dringen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!