Black Friday veel populairder dan de afgelopen jaren: Belgen kopen tot 60 procent meer dan vorig jaar

Door de torenhoge inflatie hebben we met z’n allen meer aandacht voor kortingen, zeker wanneer het Black Friday is. Dat tonen ook de cijfers van Klarna, een financiële dienstverlener, aan. Daaruit blijkt dat de Belgen omstreeks 13 uur al 60 procent meer spullen hadden gekocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.

Waarom is dit belangrijk?

Black Friday is een Amerikaanse koopjesdag die ook in onze contreien aan populariteit wint. Zowel fysieke als internetwinkels pakken die dag uit met fikse kortingen.

In het nieuws: Uit real-time data van Klarna, dat met ruim 24.000 winkels in België werkt, blijkt dat Black Friday in jaren niet zo populair is geweest bij de consumenten als dit jaar.

  • Uit de gegevens van de financiële dienstverlener blijkt dat onze landgenoten omstreeks 13 uur al 60 procent meer hadden gekocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.
  • Gedurende het eerste uur van Black Friday (middernacht tot 1u ‘s nachts) werd er 16 procent meer gekocht dan tijdens datzelfde uur vorig jaar. Vergeleken met een volledige gemiddelde shoppingdag is er tijdens dat ene uurtje maar liefst 95 procent meer gekocht.
  • In de periode van maandag 21 tot en met donderdag 24 november 2022 kochten de Belgen 56 procent meer spullen online en in fysieke winkels dan tijdens diezelfde periode (Black Week) vorig jaar.
  • Uit de cijfers van Klarna blijkt ook dat we almaar vroeger op de koopjes jagen. Zo werd er op maandag (21/11) 66 procent meer gekocht dan tijdens dezelfde dag vorig jaar. Dat is tot nu toe de grootste stijging gedurende de koopjesweek.
  • Voornamelijk de millennials zoeken naar kortingen. Ze nemen met 54 procent van het verkoopvolume tijdens de “Black Week” voor hun rekening.

Niet iedereen neemt deel aan Black Friday

Opvallend: Ondanks de toenemende populariteit van onder meer Black Friday bij de consumenten, doen niet alle winkels mee aan de prijzenslag.

  • Sommige winkeluitbaters pakten zelfs uit met opvallende acties. Zo was het vandaag bijvoorbeeld niet mogelijk om online of in de fysieke winkels van de winkelketen Xandres spullen te kopen. “Black Friday is een stimulans voor overconsumptie. Daar staan we niet achter”, merkt marketingmanager Cheryl Krekels op in een reactie tegenover Het Nieuwsblad.
  • Ook Unizo, de organisatie van zelfstandige ondernemers, is geen grote fan van die “feestdag.” “De negatieve prijzenspiraal is geen duurzaam systeem. Uiteindelijk verarmen we gezamenlijk; onze winkeliers, onze consument én onze overheid”, schrijft Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij Unizo, in een opiniestuk op Knack.be. “Een eerlijk product verdient een eerlijke prijs, zeker in de huidige economische toestand.”

(as)

Meer