Birkin levert bij doorverkoop niet langer grootste rendement op

Op de handtassenmarkt heeft het merk Birkin niet langer de grootste doorverkoopwaarde. Dat blijkt uit een rapport van Rebag, een platform voor de doorverkoop van luxegoederen. Een aantal modellen van Telfar blijken op de tweedehandsmarkt volgens het rapport immers een groter rendement te hebben dan de gevestigde waarden.

Sommige handtassen van Telfar bleken op de tweedehandsmarkt voor 211 procent van hun oorspronkelijke waarde te worden verkocht. “Dit betekent dat de handtassen tweedehands het dubbele halen van de prijs die de eerste eigenaar voor de aankoop van het product heeft moeten betalen”, merkt Charles Gorra, chief executive van Rebag, op.

Telfar Clemens

“Gemiddeld haalt een handtas van Telfar op de tweedehandsmarkt verkocht tegen een prijs die 145 procent van de originele waarde haalt”, verduidelijkt Gorra. Hij verwijst daarbij naar een handtas die op het platform van Telfar te koop werd aangeboden voor een prijs van 150 euro, maar nadien op Rebag voor 320 euro van de hand kon worden gedaan.

Daarmee scoren de producten van het Amerikaanse merk Telfar, gecreëerd door designer Telfar Clemens, gevoelig beter dan de grote gevestigde waarden. Hermès laat een gemiddelde score van 102 procent optekenen.

Dit betekent dat de handtassen van het Franse luxemerk op de tweedehandsmarkt waardevoller zijn dan als nieuwe aankoop. Daarna volgen Chanel met 87 procent en Louis Vuitton met 82 procent. Deze twee laatste merken lieten daarbij een stijging met 12 procentpunt optekenen tegenover vorig jaar.

“Toch zou het verkeerd zijn om de grote merken Hermès, Chanel en Louis Vuitton af te schrijven”, merkt Rebag op. “Op het gebied van investeringswaarde voeren die merken immers nog steeds de ranglijst aan.” Door hun hogere aankoopprijs levert ook de doorverkoop van die merken een superieure opbrengst op.

Jonge consumenten

Telfar heeft wel een jonger cachet dat de oudere gevestigde merken hebben. “Ook al situeert Telfar zich in een lagere prijsklasse dan Hermès of Chanel, toch geniet het merk eenzelfde type van status, steunend op een combinatie van exclusiviteit en toegankelijkheid voor jongere consumenten”, werpt Gorra op.

“Volgens een aantal waarnemers zorgt het bezit van de Shopping Bag van Telfar zelfs voor een sterkere uitstraling dan het eigendom van een handtas van Hermès. Dat betekent heel wat. De Hermès Birkin, een model met een geschiedenis van achtendertig jaar, wordt immers zowat als de heilige graal van de luxe handtassen bestempeld.”

Uit het rapport blijkt verder dat ook de Italiaanse merken Gucci, Bottega Veneta, Prada en Fendi het voorbije jaar aan doorverkoopwaarde hebben gewonnen. Gucci liet daarbij een stijging van 59 procent naar 69 procent optekenen. Dat heeft volgens de waarnemers wellicht gedeeltelijk met de lancering van de film House of Gucci te maken.

Ook Bottega en Fendi wonnen 10 procentpunten. Prada zag zijn waardevastheid met 11 procent optekenen.

(bg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.