CEO van Bio-Planet over bewogen jaren: “Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen”

Bio-Planet heeft een aantal bewogen jaren achter de rug. Van veel omzet tijdens de coronacrisis naar schaarste en moeilijkheden door de inflatie. Business AM sprak erover met de CEO van Bio-Planet, Jan Van Holsbeke.


Beluister hier het volledige interview met Jan Van Holsbeke:


De essentie: Na een zeer goed jaar tijdens de coronacrisis, moest Bio-Planet afrekenen met schaarste in producten en toenemende kosten. Daardoor is het assortiment geslonken. Van Holsbeke kijkt wel positief naar de toekomst.

  • “Bio-Planet heeft tijdens de coronacrisis een ongekende omzet gecreëerd”, haalt Van Holsbeke aan. (…) “Veel klanten die sporadisch bij ons kwamen, begonnen heel breed te winkelen. Ze hebben niet alleen een stock opgedaan van de producten die ze bij ons kochten, maar hebben ontdekt dat het niet zo moeilijk is om hier al hun boodschappen te doen.”
  • “Daarna zagen we dat mensen die bij de Colruyt Group winkelden, weer naar verschillende ontvangers gingen. Dat hadden we ingecalculeerd. Felle hoogtes of laagtes maken het moeilijk om te sturen. Het is makkelijker om de kosten te beheersen als je daar een vlotte lijn in krijgt. Je moet de vinger aan de pols houden en vanuit data proberen om goed te voorspellen.”

Maatregelen nemen

  • “De inval in Oekraïne zorgde origineel vooral voor productschaarste en nadien ook prijsinflatie, waardoor iedereen op zijn budget ging letten. Dat was een moeilijke periode. Bio-Planet wil mensen overtuigen: we maken het makkelijk voor de klant om bij te dragen aan een duurzame wereld.
  • “Alleen gaat dat gepaard met een iets hogere kostprijs en dus ook verkoopprijs. Het was moeilijk om nieuwe klanten te werven en hen te overtuigen”, aldus Van Holsbeke.
  • “De exploitatie- en personeelskosten schoten de hoogte in. We hadden tussen de vijf- en zesduizend verschillende artikelen die we ruim de tijd gaven om zich te bewijzen. Dat heeft allemaal aankoop-, opslag- en transportkosten. Om het hoofd boven water te houden, is Bio-Planet 10 procent gezakt in assortiment en gaan we producten ook iets sneller evalueren.”
  • “De inflatiespiraal is een hoogtepunt gepasseerd en is stilaan wat aan het afnemen. Aan de andere kant zien we meer instroom van nieuwe klanten. Zij zijn weer bereid om de bedragen die ze vroeger graag uitgaven, opnieuw uit te geven. Dat wil zeggen dat ons volume weer stabiel is”, besluit de CEO.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.