Het feest is voorbij voor de giganten van het web. Dat is toch de indruk die de Europese Commissie wekt. Negentien van ’s werelds belangrijkste platforms hebben tot 25 augustus om te voldoen aan de EU-voorschriften voor de digitale ruimte.
Nieuws: De Europese Commissie heeft de platformen aangewezen die aan de hoogste eisen van de Digital Services Act (DSA) moeten voldoen.
Uitgezoomd: Die wetgeving voor digitale diensten, die vorig jaar is aangenomen, is uniek in de wereld en heeft als doel “een veiligere digitale ruimte te creëren waarin de fundamentele rechten van gebruikers worden beschermd en eerlijke concurrentievoorwaarden voor bedrijven worden gecreëerd”.
In detail: Platformen met een publiek van meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers in de EU hebben tot 25 augustus om aan de vereisten van deze regelgeving te voldoen.
- Onder de 19 bedrijven bevinden zich uiteraard de zoekmachines Google Search en Microsoft Bing.
- Maar ook de e-commerce sites Amazon, AliExpress, Zalando en de vergelijker Google Shopping.
- De populairste sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, maar ook LinkedIn, Pinterest en Snapchat.
- App stores zijn ook opgenomen in de lijst: Google Play en Apple Store staan erin.
- Ook geviseerd: YouTube, Google Maps, Wikipedia en Booking.
Letterlijk: “De logica van onze regels is om ervoor te zorgen dat technologie in dienst staat van de mensen en niet andersom”, zegt Margrethe Vestager, vicevoorzitter van de Europese Commissie. “De wet op digitale diensten zal aanzienlijke transparantie en verantwoordelijkheid brengen voor platformen en zoekmachines en consumenten meer controle geven over hun online leven.”
De countdown is begonnen
Na hun aanwijzing moeten de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor deze 19 platformen zich binnen 4 maanden houden aan alle nieuwe verplichtingen van de DSA.
“Deze zijn bedoeld om gebruikers online meer autonomie en bescherming te bieden, inclusief minderjarigen, door te eisen dat aangewezen diensten hun systeemrisico’s beoordelen en verminderen, en robuuste hulpmiddelen voor contentmoderatie bieden”, legt de EU uit op haar site.
Enkele eisen:
- Meer verantwoordelijkheid voor gebruikers: zij moeten geïnformeerd worden over de redenen waarom bepaalde informatie aan hen wordt aanbevolen en het recht hebben om zich terug te trekken uit aanbevelingssystemen op basis van profilering.
- Melding van illegale inhoud moet worden vergemakkelijkt en platforms moeten deze meldingen met spoed afhandelen.
- Advertentietargeting op basis van gevoelige gegevens (etnische afkomst, politieke opvattingen, seksuele voorkeur) wordt verboden.
- Sterke bescherming van minderjarigen.
- Advertentietargeting op basis van profiel van kinderen wordt verboden.
- Platformen moeten ook de risico’s voor hun gebruikers evalueren, waaronder de negatieve effecten op de geestelijke gezondheid van minderjarigen, en een rapport aan de Commissie overleggen.
- Meer inspanningen leveren om desinformatie te bestrijden en eenvoudige en snelle oplossingen bieden om problematische inhoud te melden.
Zware straffen in het verschiet
De financiële inzet: De lijst is dynamisch en andere platforms kunnen binnenkort volgen. De Europese Commissie heeft al meerdere kandidaten in het vizier die de drempel van 45 miljoen Europese bezoekers bereiken.
Boetes: Bij niet-naleving van de verplichtingen van de DSA kunnen bedrijven boetes tot 6 procent van hun wereldwijde omzet en tijdelijke uitsluiting in Europa oplopen. Grote argumenten die de webreuzen zouden moeten aanzetten om zich aan te passen.
(evb)