Waarvan willen mensen wereldwijd graag de prijs kennen? Die vraag probeerden medewerkers van Fixr.com te beantwoorden. Hun methode was dan misschien niet volledig wetenschappelijk, maar ze levert wel grappige resultaten op en legt grote culturele verschillen bloot. In België willen mensen weten hoeveel een glas bier kost, in Frankrijk googelen ze de prijs van croissants en in Iran zoeken ze de kostprijs van… een nier.
Fixr.com is een website die prijsschattingen kan maken. De kaarten die Fixr samenstelde, zouden een overzicht moeten geven van de prijzen die door de bevolking van elk land het meeste worden zoeken. Daarvoor gebruikten de medewerkers van de website de auto-aanvulfunctie van de zoekmachine, waarbij Google automatisch in de vraag een veelgebruikte zoekterm voor de lokale nationale markt invulde.
Die methode is niet helemaal wetenschappelijk. Google past zijn resultaten immers aan volgens de locatie waarop de betrokken gebruiker zich bevindt en welke zoekopdrachten hij eerder al uitvoerde. Toch lijken de meest gezochte prijzen wel iets te maken te hebben met de culturen van de verschillende landen.
Enkele opvallende resultaten:
-
Voor België willen de meeste mensen de prijzen van een glas bier kennen.
-
In Nederland zoeken mensen blijkbaar de kostprijs van studies.
-
Waarom de Ieren blijkbaar massaal zoeken naar de prijs van begrafenissen is een raadsel, terwijl Cyprioten en Grieken vooral willen weten hoeveel een trouw kost.
-
Een vaak terugkerende zoekopdracht is de prijs van prostituees. In Letland en Oekraïne bijvoorbeeld staat de term helemaal bovenaan.
-
In Sierra Leone zoekt men de prijs van diamanten, terwijl in Peru vooral interesse blijkt in cocaïne.
-
In Saoedi-Arabië is de prijs van een kameel blijkbaar nog altijd belangrijk.
-
De vreemdste zoekopdrachten komen misschien wel uit Mauritanië en Iran. In deze landen wil men respectievelijk weten hoeveel een slaaf kost en wel bedrag men zou moeten betalen voor een nier.
De volledige wereldkaart met de resultaten per land kan hier worden gevonden.