De Duitse autobouwer Porsche heeft bij zijn introductie op de beurs van Frankfurt een waarde van meer dan 76 miljard euro meegekregen. Porsche slaagde er daarmee net niet in om de grootste beursintroductie uit de Duitse geschiedenis op zijn naam te brengen. Alleen Deutsche Telekom liet 25 jaar geleden een hoger cijfer optekenen.
Porsche is door de beursgang ook bijna evenveel waard als moederbedrijf VW Group, dat op een beurswaarde van 84 miljard euro kan rekenen.
Prijsvork
Porsche had eerder al te kennen gegeven 911 miljoen aandelen te zullen creëren. Bij de beursgang werd een belang van 12,5 procent in Porsche te koop aangeboden. Daarbij werd een prijsvork tussen 76,5 euro en 82,5 euro vastgelegd.
Rekening houdend met de grote interesse voor het aandeel, werd verwacht dat de aandelen tegen de hoogste prijs aan de man zouden kunnen worden gebracht. Die voorspelling kwam ook uit. Het aandeel van Porsche, een bedrijf met 37.000 werknemers, noteerde na de lancering op 84 euro.
De verkochte aandelen bieden echter geen stemrecht, dat bij Volkswagen en de familiale groepen Porsche en Piëch blijft. De grote interesse voor het aandeel bewijst volgens Arno Antlitz, financieel directeur van de VW Group, dat beleggers een groot vertrouwen hebben in de toekomst van Porsche.
Moederbedrijf VW Group haalt met de beursgang van Porsche 19,5 miljard euro op. Het Duitse autoconcern wil die inkomsten gebruiken voor de uitkering van een superdividend en de financiering van de overstap naar elektrische mobiliteit.
Dax
Er is ook een grote kans dat Porsche eind dit jaar al een plaats in de Deutscher Aktienindex (DAX), de sterindex van de Duitse beurs, zal verwerven. Porsche zou daarbij de plaats van de online textielverkoper Zalando innemen.
In een reactie op de beursgang van de autobouwer maakte Oliver Blume, topman zowel Porsche als VW Group, gewag van een heuglijke dag. Ook Lutz Meschke, financieel directeur van de VW Group, sprak over een belangrijke mijlpaal. “De succesvolle beursgang toont dat Porsche in staat is om ook in moeilijke omstandigheden optimaal te functioneren”, benadrukte Meschke daarbij.
Theodor Weimer, topman van de Deutschen Börse, wees in zijn commentaar op de beursgang uitgebreid naar het succesmodel 911 van Porsche. “Exact 911 maanden geleden is Porsche begonnen met de bouw van zijn eerste sportwagen”, had Weimer berekend.
“Nu begint de autobouwer aan een nieuw hoofdstuk.” Om de iconische sportwagen Porsche 911 nog eens extra in de kijker te stellen had de constructeur eerder al aangekondigd het volledige kapitaal van het bedrijf in 911 miljoen aandelen te laten vertegenwoordigen.
Porsche realiseerde met zijn introductie op de beurs van Frankfurt ook de grootste Europese beursgang in meer dan een decennium. De sportwagenbouwer wordt meteen, gemeten naar beurswaarde, een van de vijf grootste autobouwers van de wereld.
Porsche plaats zich daarmee in het zog van moederbedrijf Volkswagen, maar gaat wel concurrent Mercedes-Benz vooraf. Tesla is met een waardering van 886 miljard dollar de grootste autobouwer van de wereld, gevolgd door het Japanse concern Toyota.
(ns)